PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Anar a la pagina inicial de cultura

QUINTET DE SHOSTAKOVICH I QUINTET DE DVORAK. CONCERT

Estrelles inactivesEstrelles inactivesEstrelles inactivesEstrelles inactivesEstrelles inactives
 

MÚSICA AL SALÓ 2023-2024.

Fotografia de l'activitat

MARC BOUCHKOV, VIOLÍ 1

LIR VAGINSKA, VIOLÍ 2

DAVID ABRAHAMYAN, VIOLA

TIMOTHY PARK, VIOLONCEL

SOFÍA RAICHENKO, PIANO

Programa

Quintet de Shostakovich

Quintet de Dvorak

D.SHOSTAKOVICH: L'any 1940 va trobar Dmitri Shostakovich ensenyant composició al Conservatori de Leningrad, amb la Unió Soviètica a la cúspide de la guerra amb Alemanya. Estava gaudint del favor recuperat de la crítica i el públic rus després de l'èxit de la seva Cinquena i Sisena Simfonia i el seu Primer Quartet de Cordes. Va escriure aquest últim el 1938 per al Quartet Glazunov de Leningrad (durant un període d'interès personal en la música de cambra), i mentre hi treballava els músics de Glazunov li van proposar la idea que escrivís un piano quintet, específicament perquè pogués actuar amb ells. "Escriuré un quintet immediatament", va dir, "i definitivament el tocaré amb vosaltres".

Xostakóvitx va acabar el seu Quintet per a Piano i Cordes (en si menor) al setembre de 1940, i la peça va tenir immediatament una càlida acollida. Li va valer a Xostakòvitx el seu primer Premi Stalin, la més alta condecoració atorgada en aquell moment als artistes més elitistes del país. Va interpretar la peça a Leningrad i Moscou amb diferents grups, i va fer broma amb un amic dient que només l'havia escrit perquè "els 'Glazunov' i els 'Beethoven' no poguessin prescindir de mi - i jo tingués l'oportunitat de veure el món. El paper actiu del compositor a l'obra com a intèrpret va produir petites modificacions que es van estendre per dècades. "Volíem 'cantar', tocar amb més emoció", va recordar el violoncel·lista de Glazunov D.Y. Mogilevski. "La restricció emocional de la seva interpretació va portar a una certa contradicció amb la naturalesa de les cordes. Exigia el mínim ús del vibrat. Els tempos ràpids excloïen en ells mateixos qualsevol possibilitat d'exageració emocional".

A.DVORAK:El Piano Quintet en La Major, Op. 81, és fàcilment un dels millors exemples de música de cambra del romanticisme tardà. Escrit entre agost i octubre de 1887, el Quintet no va ser el primer intent de Dvorák de compondre en la forma. El seu primer intent, gairebé una dècada abans, mai no va agradar i va romandre inèdit i ignorat en gran mesura. Només després d'una sèrie d'èxits i petits triomfs, Dvorák va tornar al Quintet amb l'esperança de revisar-lo, però aviat va avortar la peça per complet i va començar a treballar en una obra totalment nova. El primer moviment, Allegro ma non tant, comença amb el violoncel que estableix un noble però breu primer tema sobre els acords arpegiadospiano. L'estat d'ànim es transforma abruptament per la pressa de tot el conjunt en fa menor agut abans de declarar un fortissimego segon tema en do major.

El segon moviment, Andante amb moto, torna a utilitzar el dumka amb un efecte devastador. El piano introdueix el tema principal del moviment en forma d'una delicada i malenconiós figura a Fa sostingut menor. L'acompanyament de les cordes és mínim i transparent per no entremetre's massa a la suau introversió del pianotema. Es proporciona un interludi en Re major una mica més brillant i és seguit pel tema principal, aquesta vegada tocat per la viola amb el piano acompanyament de la mateixa. El moviment es tanca amb una frenètica i esquizofrènica repetició del tema principal del moviment. El juganer scherzo del tercer moviment, marcat com Molto vivace, també té la forma d'una exaltació, cosa que no és gaire evident fins a la secció del trio on Dvorák enginyosament juga amb el ritme.El final del Allegro, en forma de rondó, comença amb un furiós esclat de síncope piano que condueix a una sèrie d'estridents passatges de 16 notes a les cordes. El segon violí porta el tema principal del moviment a un desenvolupament similar a una fugida. Els frens s'apliquen a la coda, que Dvorák va marcar tranquil, com un corall majestuós ofereix un darrer tros d'introspecció puntuat pel piano. El tempo torna a augmentar a mesura que el moviment es precipita cap a un tancament exuberant.

Hi col·laboren: Ajuntament de Sabadell / Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura / Diputació de Barcelona

PreuGratuït
Accessible Accessible

 Data i Horari: 

Dia: Dimecres 15 de maig de 2024

Horari: a les 19.15 h

Afegir al teu calendari


 Lloc: 

Teatre Principal.

Adreça: c. de Sant Pau, 6, 08201, Sabadell

Web: Teatre Principal

Planol


Com arribar-hi?

  • Autobusos urbans (TUS)
      Parades properes:

      1788

    • Casal Pere Quart : L1

      1886

    • Casal Pere Quart : L1

      1788

    • Casal Pere Quart : L2

      1886

    • Casal Pere Quart : L2

      1788

    • Casal Pere Quart : L3

      1886

    • Casal Pere Quart : L3,L11,L80

      1788

    • Dr. Robert : L1

      1886

    • Dr. Robert : L1

      1788

    • Dr. Robert : L2

      1886

    • Dr. Robert : L2

      1788

    • Dr. Robert : L3

      1886

    • Dr. Robert : L3,L4,L5,L15,L44,L55

      1788

    • Manresa : L1

      1886

    • Manresa : L1

      1788

    • Manresa : L2

      1886

    • Manresa : L2

      1788

    • Manresa : L3

      1886

    • Manresa : L3,L4,L5,L15,L44,L55

      1788

    • República : L1

      1886

    • República : L1

      1788

    • República : L2

      1886

    • República : L2

      1788

    • República : L3

      1886

    • República : L3,L4,L5,L11,L15,L44,L55,L80
    • Sant Cugat : L10

      1887

    • Sant Cugat : L10

      1929

    • Sant Cugat : F3

      1800

    • Tres Creus : L1

      1887

    • Tres Creus : L1

      1800

    • Tres Creus : L2

      1887

    • Tres Creus : L2

      1800

    • Tres Creus : L3

      1887

    • Tres Creus : L3

      1886

    • Tres Creus : L4

      1887

    • Tres Creus : L4

      1886

    • Tres Creus : L5

      1887

    • Tres Creus : L5

      1886

    • Tres Creus : L12

      1887

    • Tres Creus : L12

      1886

    • Tres Creus : L15,L44,L55

      1887

    • Tres Creus : L55

      1929

    • Tres Creus : F4,F5,F6

Més informació