Àmbit geogràfic
L’espai es troba en els Districtes II i III de la ciutat, al límit nord de la ciutat . És un gran corredor verd fragmentat i delimitat pels barris de Can Deu, la Plana del Pintor, Ca N’Oriac, Sant Julià i el Torrent del Capellà, el qual té una vocació potencial de connexió i vertebració amb el Parc de la Clota situat al barri de Can Puiggener i al Parc Fluvial del Riu Ripoll .
El Parc Fluvial del Riu Ripoll és un aglutinador de fauna i flora que té com a espina vertebradora el riu, que segueix diferents municipis del Vallès.
La configuració del Parc del Nord és de tipus allargat, amb diferents graus d’amplada N-S, i, per la fragmentació urbana que presenta, es defineix en quatre sectors:
- Des de la plaça de la Primavera fins a l’Avinguda de l’Alcalde Moix. Aquesta peça, s’ha d’entendre i pensar conjuntament amb dos condicionants físics que transcorren en paral·lel amb la zona verda.
- La Ronda de Collsalarca com a vial important del sector, que marca la frontera Sud entre l’espai de Parc i la trama urbana i és la via ràpida d’injecció i ejecció de mobilitat de la zona.
- L’enllaç entre l’avinguda d’alcalde Moix i el parc de la Clota. Sector que inclou la reducció de la rotonda i el nus viari amb la carretera de Prats i els enllaços amb el Parc de la Clota.
- La cornisa del Riu Ripoll, com a límit natural físic de l’espai. El tall vertical en talussos bolca tot el Parc sobre el Riu Ripoll. Aquest fet configura per sí mateix un aspecte important a l’hora de pensar el projecte en la seva globalitat.
El Parc, des del Nord-Oest, entès dins els límits marcats per la Plaça de la Primavera i Avinguda d’Alcalde Moix, es vol connectar amb el Parc de la Clota i el Parc Fluvial del riu Ripoll. En aquest darrer tram troba una gran fractura en el nus viari format per la rotonda de la carretera de Prats de Lluçanès. Altres dificultats afegides però que representen grans oportunitats d’enllaç amb el riu són la secció de vial Puig de la Creu i els seus marges.
La carència de connectivitat actual entre barris i parc; i entre les parts del parc, és un problema a resoldre, generat per una preponderància absoluta del vehicle privat en els recorreguts intra ciutat per sobre dels espais i recorreguts per a vianants i bicicletes.
L’altre gran repte és cosir els fragments del parc dividits per trama urbana edificada, especialment la peça compresa entre el carrer de Vinhamala i el carrer de Corones, que pot jugar un paper de connector subtil on el parc penetri pels carrers amb elements urbano-naturals, on la Ronda de Navacerrada pot tenir un paper primordial en aquest sentit.
Quatre àmbits són els que conformen bàsicament el Parc del Nord
- 1.A. Compren l’àrea que va de la Plaça de la Primavera fins al carrer de Vinhamala. L’àmbit està urbanitzat fruit de la reposició de la urbanització de les obres de perllongament dels FGC. Alberga la infraestructura soterrània de cotxeres de FGC i la nova estació del Parc del Nord.
- 1.B. Ronda de Navacerrada, situada entre el carrer de Vinhamala i del carrer de Corones. Es una vial Format per un teixit d’edificis baixos. En aquest vial es recolzen els equipaments del barri, la biblioteca, la piscina i la sala polivalent. Amb una superfície de 11.551 m2 fa de connector natural entre l’àmbit 1 i el 3. El carrer en tot el seu àmbit va ser urbanitzat, un cop acabades les obres del túnel. Resta pendent la urbanització de la Plaça de Navacerrada o Plaça de les Palmeres.
- 1.C. Comprèn l’àrea que va entre el carrer de Corones i el carrer dels Clavells. Fruit de la ocupació superficial del túnel i de la situació del pou d’atac, la topografia es va veure modificada. En aquest espai es recolza el camp de futbol. Tot i haver estat modificat topogràficament, actualment resta sense urbanitzar. L’única aportació ha estat la plantada d’arbres nous.
- 1.D. Situat entre carrer dels Clavells i la rotonda de carretera de Prats de Lluçanès. En aquest sector està situat l’ equipament esportiu Pavelló Nord. La seva topografia també va ser modificada lleugerament i també resta sense urbanitzar. La darrera nova aportació ha estat la plantada d’arbres nous.
Altres àmbits singulars
Són l'objecte d’aquest concurs i que han de tenir un factor d’innovació transcendent en el temps i en l’espai:
- 2.A. Ronda de Collsalarca. Vial frontera entre el Parc i la trama urbana.
- 3.A. Rotonda de la carretera de Prats de Lluçanès. Nus viari que dificulta la connectivitat entre Parcs.
- 3.B. Carrer de Puig de la Creu i espais residuals als entorns del Camp de futbol
- 4.A. Cornisa del Ripoll Districte III, carrers de Vosges i de les Magnòlies
- 4.B. Cornisa del Ripoll Districte II, Ronda de Maria Gispert i Passatge de les Escoles