PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

VISITEM UNA ESCOLA -- CEIF Can Llong

Visitem el Centre d'Educació Infantil i Familiar (CEIF) Can Llong. Parlem amb la seva directora, Sheila Ordóñez.

Visitem el Centre d'Educació Infantil i Familiar (CEIF) Can Llong. Parlem amb la seva directora, Sheila Ordóñez.

Quins són els eixos fonamentals del projecte pedagògic del vostre centre?

El nostre projecte pedagògic està directament determinat per la imatge d’infant que hem anat elaborant i que actualment mantenim. Per a nosaltres, l’infant és considerat una persona amb unes capacitats innates i altres en desenvolupament, una persona capaç, curiosa, activa i protagonista del seu propi aprenentatge. Des d’aquest punt de vista, l'equip educatiu prepara molt conscientment les diferents activitats i  espais per a què els infants puguin aprendre a partir de l'exploració i la investigació autònoma.

Al llarg d'aquests últims anys,  la nostra programació s'ha anat modificant amb l'objectiu d'aconseguir desenvolupar al màxim les capacitats dels infants en un ambient tranquil, de confiança, on s'intenta respectar el ritme individual de cada infant. Així, actualment està molt lligada a les activitats de la vida quotidiana. Continuem fent les relacionades amb la música, la psicomotricitat, els contes, la llum.... però també posem un gran èmfasi a organitzar i planificar els diferents moments viscuts durant el dia a l'escola (entrades i sortides, menjador,  el canvi de bolquers, etc.) pera què aquests siguin uns espais reals d'aprenentatge, on a banda de cobrir les necessitats bàsiques, els infants puguin  tenir  temps d'investigar, prendre decisions,  resoldre situacions, establir vincles afectius, gestionar les seves emocions, etc.

Pensem que, per aprendre, els infants necessiten temps, respecte i tranquil·litat. Necessiten afecte, suport i llibertat per actuar. Pensem que la nostra feina com educadores consisteix principalment en motivar la seva curiositat, permetre l’experimentació perquè descobreixin i gaudeixin i valorar el seu esforç i els seus avenços. En aquest sentit, considerem que els infants són els protagonistes del seu aprenentatge i no les educadores planificant grans activitats.

En aquesta línia, també volem destacar la importància del disseny d'espais i l'adequació de materials  en el nostre projecte pedagògic. Estem posant molt d'esforç en aconseguir tenir a l'escola uns espais ben organitzats, macos, amb materials naturals, que per si sols promoguin en els infants la curiositat, la investigació, el joc, la creació, la relació amb els altres. En definitiva, l' aprenentatge.

Tenir uns espais bonics, cuidats, acollidors no respon únicament a una qüestió d'estètica, sinó a l'objectiu de tenir uns espais que siguin objecte de desig per part dels infants i facin que l'aprenentatge, a partir de l'exploració i la manipulació,  aparegui de forma pràcticament automàtica en ells.

 

Com impulseu la participació de les famílies a l’escola?

Al CEIF Can Llong considerem que les famílies són les principals responsables de l’educació dels seus infants  i som conscients que és imprescindible establir una relació de col·laboració amb elles per poder assolir uns mateixos objectius. Per aquest motiu, ens esforcem per crear un ambient de respecte, de confiança mútua, d’acollida i escolta i per garantir la participació real de la família  en el funcionament diari de l'escola.

Per aconseguir-ho, a banda de  treballar per assegurar el bon funcionament  dels  diferents canals de comunicació  (hores d’entrada i sortida, circulars, reunions, entrevistes individuals, etc.), obrim les aules a les famílies, oferint-los la possibilitat de participar  en les diferents propostes: tallers, festes, xerrades, mes de les famílies, col·laboracions puntuals en l'elaboració de materials i espais per a l'escola, etc., que s’organitzen al llarg del curs.

D’altra banda, també donem suport i promovem la funcionalitat  de l’AMPA  i del Consell Escolar.

 

Que destacaríeu com a tret distintiu del vostre centre?

Com a tret distintiu del CEIF Can Llong, destacaria el treball en equip que fan les  diferents  persones que conformen la comunitat educativa. Els resultats positius que any rere any hem anat obtingut han estat i són el fruit d'un bon treball en equip, un bon clima grupal, una cohesió d’equip, una comunicació fluïda i unes ganes i il·lusió de superar-se dia rere dia. El procés de transformació i la millora continua que experimenta l'escola només és possible gràcies a la implicació, l'esforç i el treball de tot l'equip educatiu.