El Govern de Sabadell valora positivament que Endesa avanci en la seva implicació amb el desplegament de la Llei 24/2015 per combatre la pobresa energètica
S'evitaran talls del servei a població vulnerable
Sabadell ha estat capdavantera en el desplegament d’aquesta normativa arribant a iniciar processos per sancionar les companyies que incomplissin la garantia de subministrament energètic a ciutadans vulnerables
Davant l’anunci que Endesa ha començat a implementar el mecanisme per comunicar als Ajuntaments els avisos de tall de subministrament per impagament, el Govern de Sabadell valora de manera positiva el fet que la companyia avanci en la seva implicació per fer possible el desplegament a la ciutat de la Llei 24/2015, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica. Amb la comunicació de la companyia a l’administració local, els serveis socials municipals elaboraran un informe per comprovar si la persona o unitat familiar afectada es troba en risc d’exclusió residencial. Si és així, no es podrà interrompre el subministrament energètic. Amb tot plegat, s’evitaran talls de serveis bàsics a ciutadans i ciutadanes vulnerables i s’avança en la lluita contra la pobresa energètica.
Tal com ha comentat el regidor d’Acció Social, Gabriel Fernàndez, “en matèria de compliment de la llei i de drets dels ciutadans per part d’empreses, els representants polítics a les institucions públiques hem de ser persistents i constants. Amb aquest avís, Endesa compleix una de les obligacions que la Llei 24/2015 estableix per a les companyies”.
Fernàndez ha subratllat que “el Govern de Sabadell ha estat des d’un principi plenament compromès amb el desplegament de la 24/2015. Continuarem treballant de manera ferma en aquesta línia, atents a la situació de cada moment i vetllant pel compliment dels preceptes establerts per la normativa”.
Així, des de fa mesos representants del Govern municipal venen mantenint contactes amb Endesa perquè apliqui la 24/2015. Al mes de febrer, l’Ajuntament ja va avisar la companyia que si no complia amb el procediment de demanar als serveis socials un informe de risc d’exclusió previ al tall de llum, s’iniciarien processos sancionadors. Al juny es van iniciar els procediments de sanció.
Cal recordar que Sabadell ha estat capdavantera en el desplegament de la 24/2015. A banda dels processos de sanció i les converses amb les empreses subministradores, l’Ajuntament ha posat en marxa un dispositiu d’atenció específic per a persones en risc de pobresa energètica i ha elaborat informes de situació de risc d’exclusió residencial independentment de si han estat o no sol·licitats per les companyies, entre moltes altres accions.
El mecanisme de comunicació implementat per Endesa comporta l’enviament d’una carta als clients que no hagin abonat les factures, on se’ls demana l’autorització expressa per traslladar les seves dades als serveis socials i sol·licitar l’informe d’exclusió residencial. Si la persona afectada torna l’autorització signada abans de 30 dies, es desactivarà el tall a l’espera de la resposta que es rebi d’Acció Social.