L’Escola Illa organitza, per a tot Catalunya, el primer campionat CatSkills d’Il·lustració
El CatSkills té com a objectiu promoure la Formació Professional...
El CatSkills té com a objectiu promoure la Formació Professional mitjançant la participació de l’alumnat en una competició que afegeix motivació extra en el seu itinerari professional, així com una experiència personal enriquidora
L’Escola Illa va organitzar ahir dimarts, 7 de juny, el primer campionat CatSkills d’Il·lustració. El CatSkills és el Campionat de Catalunya de Formació Professional, en el qual l’alumnat d'ensenyaments professionals d'arreu del territori català competeix en 29 oficis (skills) relacionats amb els estudis que estan cursant. Enguany l’Escola Illa és qui organitza, amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, el primer CatSkills d’Il·lustració, inexistent fins ara, i en el qual han participat 22 alumnes d’11 escoles d’arts plàstiques i disseny de tot el territori català.
La jornada del Campionat, va tenir lloc a la seu de l’Escola Illa (ctra. de Barcelona, 208 bis, Sabadell) es va iniciar a 2/4 de 10 del matí amb la presentació. La competició va començar a les 10 del matí. A més del campionat pròpiament dit, la jornada va incloure altres activitats complementàries, com dos debats. La cloenda va comptar amb la presència del tinent d’alcalde i regidor d’Educació, Joan Berlanga, i la directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament del Vallès Occidental, Carme Vigués.
El CatSkills té com a objectiu principal la promoció de la Formació Professional per mitjà de la participació de l’alumnat en una competició que afegeix una motivació extra en el seu itinerari professional, així com una experiència personal enriquidora. Al mateix temps, el centre educatiu i el professorat que participa en la preparació de l’alumnat pot realitzar un intercanvi d’experiències i establir xarxes de col·laboració entre els centres i les empreses participants.
En aquesta ocasió, les habilitats vinculades al CatSkills d’Il·lustració impliquen el desenvolupament de les capacitats tècniques i creatives de l’il·lustrador/a, que representa gràficament una idea o un concepte concret, sovint vinculat a un text, i que explica de manera visual el contingut d’aquesta idea, fins i tot més enllà de la pròpia descripció. L’il·lustrador/a professional té la capacitat de gestionar la il·lustració en un format i espai concrets, així com de treballar-la a partir de conceptes com la forma, el color, el dinamisme o la composició, entre d’altres; al mateix temps, sap incorporar-hi textos (títols, frases...) i treballar la tipografia com un element més de la pròpia imatge. La prova del CatSkills consisteix en la realització d’una il·lustració i la seva posterior aplicació a un suport real (portada de llibre, cartell, etc.) fent servir tècniques tradicionals i digitals per acabar-la.
Pel que fa als dos debats entre les activitats paral·leles en el marc del Campionat, el primer va tenir l’objectiu de recollir nous suggeriments sobre l’ensenyament de la il·lustració a Catalunya, a partir de les conclusions extretes a la Jornada de Professorat d’Il·lustració de les Escoles d’Art que es va fer, també a l’Escola Illa, el curs passat. El debat va comptar amb la participació de representants del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, professorat, alumnat, exalumnat i del sector empresarial vinculat amb les escoles d’art en el mòdul de Formació Pràctica en Centre de Treball.
L’altre debat, es va centrar en la Bologna Children’s Book Fair (Itàlia), que tindrà lloc del 3 al 6 d’abril de 2017, per tal de generar propostes d’actuació de les escoles d’Il·lustració a la fira, en la qual Catalunya serà el país convidat. La taula rodona va comptar amb la participació de professorat d’il·lustració i representants de l’Associació Professional d’Il·lustradors de Catalunya (APIC), el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (ClijCat) i l’Institut Ramon Llull.
A més, durant la jornada, hi va haver una exposició de productes de la marca Royal Talens, una exposició de La Modesta (mini-biblioteca de fanzines) i parades de treballs, revistes, fanzines, il·lustracions i prints realitzats per alumnes.
GUANYADORS:
- 1r premi, Sara Salvatella Piquer (EASD Josep Serra i Abella, Barcelona)
- 2n premi, Desirée Castellar Guerris ((Escola d’Art i Disseny de Tarragona)
- 3r premi, Ferran Coll Boada (Escola d’Art i Superior de Disseny d’Olot).