El nombre de viatgers dels autobusos de Sabadell creix per primer cop en els darrers anys
Un total de 12.663.069 usuaris van fer servir els autobusos de Sabadell el 2015. Aquesta xifra representa un increment de 244.119 usuaris respecte a l’any anterior...
Un total de 12.663.069 usuaris van fer servir els autobusos de Sabadell el 2015. Aquesta xifra representa un increment de 244.119 usuaris respecte a l’any anterior, cosa que suposa un 1,97 % més que el 2014. Aquest augment és el primer des del 2009, quan els efectes de la crisi es van traslladar també al transport públic, ja que en reduir-se els treballadors ocupats es va reduir la demanda de transport. Des de llavors les xifres havien anat disminuint cada any, excepte un lleuger increment registrat el 2011, però com a conseqüència de la incorporació de la línia 12 de Sabadell a Sant Quirze dins del sistema urbà de transport.
Tot i que l'any va començar amb una certa davallada com a conseqüència de les afectacions del Passeig, a partir del mes de març va començar la recuperació d’usuaris de forma progressiva fins al desembre.
Així ho han anunciat en roda de premsa Xavier Guerrero, regidor d’Espai Públic; Paco López, president de TUS; Xavier Cañadas, gerent de TUS, i José Luis Barón, cap de Mobilitat, Trànsit i Transports de l’Ajuntament de Sabadell. Guerrero ha començat dient que “fa anys que no es feien públiques dades com les que presentem avui. Els resultats del 2015 són positius, però l’any vinent també els farem públics, siguin els que siguin, perquè creiem que fer-ho forma part de la transparència que defensem”.
Les xifres indiquen que els dies feiners concentren el màxim nombre de viatgers, amb una mitjana diària de 44.860 usuaris, el 1,63% més que el 2014. Els dissabtes fan servir l’autobús una mitjana de 18.729, una xifra que als festius és de 8.432 usuaris. El nombre de viatgers creix, doncs, tots els dies de la setmana.
Pel que fa a les línies, la major demanda es concentra a les que fan el recorregut per l’eix central de la ciutat, línies 1-2-3, seguides per les línies 5-55 i 4-44, cosa que confirma el bon funcionament dels eixos de transport, aspecte principal de la xarxa de Sabadell. Percentualment, el creixement més significatiu es detecta a la línia 55, seguit per la línia 80 i la línia 8. Aquestes darreres es configuren com a oferta de servei en paral·lel a l'eix central.
Respecte als títols de transport, durant el 2015 continua la tendència dels usuaris a utilitzar abonaments (T10 o mensual) o títols d'abonaments integrats de l'ATM, desplaçant el bitllet senzill, cosa que representa una fidelització al servei de transport públic.
El transport urbà de Sabadell ha iniciat la recuperació d'usuaris una mica més tard que la resta de sistemes de transport de l'àmbit de Barcelona, com a conseqüència de les afectacions per obres i especialment al centre de la ciutat. Tanmateix, es consolida la bona acceptació de la xarxa de transport i els usuaris estan utilitzant les possibilitats de combinació que permeten les línies que formen eixos (1-2-3, 4-44 o 5-55), o les possibilitats de continuació de trajecte de les línies que continuen el recorregut amb un canvi de nom però sense baixar de l'autobús (10-80 i 7-11).
Així mateix, la utilització dels nous sistemes d’informació a l’usuari és cada cop major i més rellevant, tal com demostren les dades de més de 47.000 descàrregues de l’aplicació per a dispositius mòbils, les 76.000 visites mensuals al web de TUS o els gairebé 900 seguidors del compte de Twitter i 1.100 de Facebook de TUS. Aquests sistemes permeten obtenir informació del transport públic, planificar els viatges o obtenir informació de les darreres novetats o incidències del servei.
Xavier Guerrero, regidor d’Espai Públic, ha afirmat que “per a nosaltres primer són les persones, les bicicletes, el transport públic i, finalment, el transport privat”. També ha comentat que “des del 2008 no s’havia comprat cap autobús nou, per la qual cosa, Sabadell disposa d’una flota envellida, amb uns vehicles que tenen 13,6 anys de mitjana. Ara ens toca invertir. Per això en els propers mesos comprarem dos autobusos dièsel Euro VI i un d’híbrid nous. I el nostre objectiu és comprar-ne entre 5 i 10 més l’any que ve”. El regidor ha afegit que “hem començat també a reduir el dèficit que l’Ajuntament tenia amb TUS i l’objectiu és tenir-lo eixugat l’any 2017”.
El gerent de TUS, Paco López, ha aprofitat l’acte per presentar el nou gerent de la cooperativa de transports i ha afirmat que “no creiem que el perllongament del ferrocarril faci disminuir el nombre d’usuaris d’autobús”.
D’altra banda, Xavier Cañadas, gerent de TUS, ha explicat que “ara estem provant un autobús híbrid, que permet un estalvi del 30 % de combustible respecte dels altres vehicles, amb una reducció d’emissions i soroll”.