PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

L’Ajuntament invertirà prop d’1 milió d’euros en la millora del camí del Ripoll

S’actuarà en una superfície de 70.000 m2, guanyant qualitat ambiental i facilitant l’ús de l’entorn per part de la ciutadania L’Ajuntament invertirà prop d’1 milió d’euros en la millora del camí del Ripoll

La major part del projecte (834.669 euros) és una inversió de l’Ajuntament de Sabadell, mentre que la millora del camí entre l’inici del terme municipal a Ribatallada i el molí del Mornau s’executarà mitjançant una subvenció del Consell Comarcal (151.057 euros) en el marc del projecte “El riu, teixint fils de vida” finançat amb fons europeus Next Generation.

Aquest projecte es porta a terme en el marc de les actuacions que s’estan impulsant per recuperar definitivament el Riu Ripoll per a la ciutat, tot promovent els valors mediambientals de la zona al mateix temps que es fomenta tot l’àmbit fluvial com a espai d’ús esportiu, cultural i de lleure i es facilita la implantació d’activitats econòmiques compatibles amb l’entorn. 

Millores al llarg de 8 quilòmetres

Les millores es desenvoluparan als dos marges de la llera del riu, al llarg dels 8 quilòmetres que corresponen al terme municipal de Sabadell. En total, es tracta d’un àmbit d’actuació de 69.534 m2.

D’aquesta manera, es vol reforçar la cohesió de tots els camins, senders i carrers que formen part d’aquest important corredor verd i blau, de gran valor ecosistèmic. També s’actuarà en àrees d’estada i camins al nucli urbà com l’entorn de Sant Vicenç de Jonqueres, el Molí de l’Amat o l’accés pel camí Molí d’en Torrella, entre d’altres.

D’una banda, es millorarà l’estabilitat del propi camí, de manera que es podran recuperar trams que actualment es troben tallats al públic. Per fer-ho, s’utilitzaran solucions de bioenginyeria del paisatge, com la instal·lació de malles orgàniques de coco per protegir el sòl davant de pluges torrencials o l’ús de palisades per prevenir possibles esllavissades.

Alhora, es farà un refermat i reanivellament del camí i àrees adjacents i s’instal·laran elements de seguretat per tal de minimitzar riscos, com tanques de fusta o  escales en trams especialment malmesos, entre d’altres. Així mateix, es col·locaran nous elements de mobiliari urbà: bancs, taules de pícnic, papereres i aparcabicis.

D’altra banda, s’actuarà per retirar espècies vegetals invasores com la canya americana (Arundo donax), que té efectes nocius per l’estabilitat, el paisatge i la fauna, a més de suposar un gran cost de manteniment i problemes de plagues. Aquesta acció dona continuïtat a anteriors treballs de retirada de canya americana.

Alhora, es reforçarà la vegetació autòctona, amb la plantació de grans quantitat de plantes arbustives i herbàcies adaptades a l’entorn del Ripoll. Es potenciaran així també les zones d’ombra al llarg del camí fluvial, facilitant l’ús social d’aquest espai.

Cicle de l’aigua

En tots els treballs es dona un paper fonamental a la gestió del cicle de l’aigua. Mitjançant diverses solucions basades en la natura, es fomenta la reconducció de les aigües superficials cap a les cunetes o drenatges laterals,  per tal d’evitar el desgast dels camins i alhora facilitar que les plantes se’n puguin beneficiar.

També s’ha previst la creació de “jardins de pluja”, zones enjardinades especialment dissenyades per recollir importants quantitats d’aigua, contribuir al filtrat natural i reduir l’impacte erosiu. Alhora, aquests jardins constitueixen un refugi per a la fauna, afavorint així la biodiversitat de la zona.