PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Sabadell celebra el Dia Europeu de la Mediació, coincidint amb el 20è aniversari del servei

Sabadell celebra el Dia Europeu de la Mediació, coincidint amb el 20è aniversari del servei

Entre els dies 20 i 23 de gener, de 10.30 a 12.30 h, s’instal·laran carpes informatives itinerants en diferents punts de la ciutat: el dilluns 20 al Mercat Central, el dimarts 21 al mercat ambulant de la Creu Alta i el dijous 23 al mercat ambulant de Campoamor.

A les carpes, les persones que s’hi apropin podran conèixer el funcionament d’una mediació, els tipus de conflictes que es poden abordar, com sol·licitar aquest servei municipal gratuït i resoldre dubtes sobre la gestió de conflictes.

En què consisteix la mediació?

La mediació és una metodologia de resolució pacífica de conflictes basada en els valors de l’escolta, l’empatia i la cooperació amb l’altre per mirar de resoldre conflictes de manera dialogada. Ajuda a trobar solucions mútuament satisfactòries, com a resultat d’un diàleg conduït per la persona mediadora.

És útil per a qualsevol problemàtica on les parts vulguin asseure’s, escoltar-se, parlar i construir conjuntament una solució. Es poden abordar problemàtiques de tota mena: veïnals, com ara qüestions que afecten la convivència, molèsties per sorolls, per animals de companyia, dificultats de relació, humitats o la presa de decisions en les comunitats de veïnatge; familiars, com ara desavinences per la cura de les persones dependents o conflictes derivats de les relacions intergeneracionals; escolars; conflictes en el si d’associacions i entitats.

La mediació té avantatges sobre altres mètodes de resolució de conflictes, ja que és un procés confidencial i ràpid, la majoria de conflictes es poden resoldre en 3 o 4 sessions de treball, i el més important, no malmet les relacions i preserva la convivència futura. A més, és un servei gratuït per a la ciutadania.

Dades del Servei de Mediació

Al llarg de l’any 2024 el Servei de Mediació ha atès un total de 1.006 persones. S’han rebut 290 sol·licituds, de les quals se n’han tancat 261. El 62% han evolucionat cap a un resultat favorable i els acords han beneficiat a 3.018 persones.

Hi ha hagut un augment significatiu de casos atesos (41%). Aquest creixement s’atribueix a una major sensibilització sobre els beneficis de la mediació gràcies a la tasca de divulgació que s’ha fet des del servei tant a nivell municipal (agents derivadors interns) com a agents derivadors externs.

Pel que fa a les problemàtiques ateses, la gran majoria, el 70% dels casos, es situen a l’àmbit veïnal, en temes com ara els sorolls (32%); les molèsties ocasionades per animals de companyia (16,4%); les humitats (6,55%), molèsties per arbres i plantes (5,46%) o, simplement, les dificultats de relació entre el veïnat (6,55%), entre d’altres. En segon lloc, amb un 12,26% de casos, es troben les casuístiques vinculades específicament a les comunitats de veïns, com ara l’organització de la comunitat i les quotes (18,75%), neteja (18,75%); i obres (13%). Les problemàtiques de l’àmbit familiar representen el 14,94% dels casos i les de l’àmbit escolar un 2,7%.

El 36,71% de les sol·licituds que han arribat al Servei han estat presentades directament per la ciutadania, fet que evidencia un major coneixement de la mediació. La resta de peticions provenen principalment de derivacions d’altres serveis municipals, com la Policia Municipal, les oficines del Sabadell Atenció Ciutadana, Acció Social, Urbanisme o Benestar Animal. També n’arriben a través d’altres institucions com els Mossos d’Esquadra, centres educatius o a través de la derivació de professionals externs a l’Ajuntament (administradors de finques, advocats, entitats...).

Mes enllà dels casos de mediació, al llarg de l’any, des del Servei s’han impulsat un seguit d’accions formatives i divulgatives en format tallers, adreçades tant a infants i joves com a personal docent i directiu dels centres educatius o a entitats, orientades a difondre la mediació i la resolució pacífica dels conflictes. En total, s’han realitzat 32 accions educatives, en les que hi han participat 800 persones.

20 anys del Servei de Mediació Comunitària

Aquest 2025 el Servei de Mediació Comunitària celebra dues dècades d’activitat, consolidant-se com una eina clau per gestionar pacífica i dialogadament els conflictes de convivència a través de la mediació i les pràctiques restauratives.

Per commemorar aquest aniversari, al maig es duran a terme diverses activitats obertes a la ciutadania, amb l’objectiu de donar visibilitat a la mediació comunitària com a eina de promoció i gestió de la convivència.