PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

La Junta de Portaveus aprova una moció en defensa del model educatiu i lingüístic de Catalunya i de rebuig de la LOMCE

La Junta de Portaveus ha aprovat aquest matí una moció del grup de Convergència i Unió (CiU) en defensa del model educatiu i lingüístic de Catalunya ...

La Junta de Portaveus ha aprovat aquest matí una moció del grup de Convergència i Unió (CiU) en defensa del model educatiu i lingüístic de Catalunya i de rebuig de la LOMCE. La moció s’ha aprovat per majoria amb els vots a favor del PSC, CIU, EpS i ICV. El vot en contra del PP. El grup d’EUiA estava absent.

El text de la moció és el següent:

El Consell de Ministres del Govern espanyol, del passat divendres 17 de maig de 2013, va aprovar el projecte de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE en castellà) que suposa una recentralització flagrant de les competències en matèria educativa que tenen les comunitats autònomes i un atac frontal al model educatiu i lingüístic que fa més de trenta anys que funciona amb èxit a Catalunya.

El projecte de llei aprovat no segueix cap criteri pedagògic, ni tècnic ni acadèmic, sinó que segueix únicament criteris polítics i partidistes (el text actual ha estat aprovat sense consens amb la comunitat educativa, ni amb els agents socials ni amb els governs autonòmics ni locals, ni amb els partits polítics de l’oposició), tot constatant que la voluntat expressada fa uns mesos pel ministre Wert d’espanyolitzar els alumnes catalans és real i que compta amb el suport del President Rajoy, de tot el govern espanyol i també del Partit Popular en el seu conjunt.

Aquesta és la setena reforma en profunditat de la norma estatal d’educació en 35 anys de democràcia i la seva manca de consens anuncia una vuitena reforma, una situació inèdita a la resta de països europeus i que provoca incredulitat, incertesa, frustració i indignació en el professorat i en el conjunt de la societat.

La LOMCE és una enorme ferida a l’autogovern de Catalunya i a la dignitat institucional, ja que si finalment el projecte de llei acaba esdevenint una llei, suposarà un atac a l’Estatut d’Autonomia de Catalunya i a la Llei d’Educació de Catalunya. Aquesta llei no pretén en cap cas millorar aspectes pedagògics, sinó que el seu únic objectiu és recentralitzar en el govern espanyol les competències en educació. En aquest sentit, la LOMCE recentralitza les decisions educatives pel que fa al currículum ja que l’Estat espanyol marca la major part de continguts (assignatures troncals) i té la voluntat d’homogeneïtzar l’educació de forma efectiva creant nombroses avaluacions o revàlides comunes per a tot l’Estat espanyol com a eina de control sobre la metodologia, el contingut i els valors i com a condicionant als mestres a l’hora de prioritzar continguts. 

El projecte de llei ataca igualment al món local, ja que relega els governs locals perquè els municipis deixen de ser interlocutors per a la programació de l’oferta educativa i no tindran representants en els consells escolars d’escoles concertades. Fet que quedarà reforçat per la reducció de les competències municipals prevista en la reforma de la Llei de Bases de Règim Local.

Catalunya disposa d’un model educatiu i lingüístic que, en els més de trenta anys que fa que funciona, s’ha demostrat que és un èxit des del punt de vista pedagògic i social. Aquest model garanteix el coneixement equivalent del català i del castellà i garanteix, sobretot, la cohesió social i la igualtat d’oportunitats per a tots els alumnes de Catalunya independentment de la llengua i l’origen de cadascú. Un fet que demostra el ple coneixement d’ambdues llengües és que en les proves d’avaluació fetes l’any 2010 pel Ministeri d’Educació van donar com a resultat que el nivell de coneixement del castellà per part dels alumnes catalans era superior al de la mitjana de l’Estat.

La LOMCE també ataca la cohesió social perquè no fa cap referència als alumnes amb necessitats educatives específiques, segrega els alumnes per capacitats des de 2n d’ESO, amb la creació de tres itineraris acadèmics diferenciats, separa els alumnes en funció de l’elecció de l’assignatura de religió i incentiva la segregació per sexes blindant els concerts econòmics a les escoles que la practiquen. El projecte de llei també fomenta l’exclusió i la segregació i promou la competència entre l’alumnat i entre els centres per damunt del valor de la cooperació i del treball en equip. Prioritza els resultats per davant de la qualitat i de l’equitat dels processos educatius, preveu la publicació de rànquings i, fins i tot, mesures correctores pels centres amb baixos resultats.

Malgrat la difícil situació econòmica i financera i la falta de recursos, la bona feina de la comunitat educativa en el seu conjunt està fent possible començar a  donar la volta a les xifres de fracàs escolar de Catalunya. El Govern català està obert a parlar d’aquelles reformes que puguin contribuir a la lluita contra el fracàs escolar, però en cap cas es podrà acceptar una llei que vagi contra l’escola catalana, contra la llengua catalana, contra l’autogovern de Catalunya i contra la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’educació per part de la  ciutadania.

En cap cas, la recentralització de competències que pretén el projecte de la LOMCE no és la solució per a la millora de la qualitat educativa. No hi ha cap motiu que faci pensar que la recentralització comportarà una millora dels resultats escolars, ja que en les comunitats autònomes on l’Estat té competències en educació no s’ha aconseguit, en absolut, millors resultats que els que s’aconsegueixen en aquells territoris que tenen les competències en educació, com és el cas de Catalunya.

A més la LOMCE elimina l’assignatura d’Educació per la Ciutadania contraposant-la amb l’assignatura de Religió, que es recupera amb força. El projecte de llei també ataca al model d’escola democràtica perquè la participació del professorat i de les famílies queda reduïda, es redueix igualment  l’autonomia dels centres, els consells escolars seran consultius i perden competències en favor de les direccions i les direccions són escollides amb més intervenció per part de l’Administració.

El projecte també oblida l’educació de les persones adultes i l’educació al llarg de la vida.

Per tot això, el Grup Municipal de Convergència i Unió proposa a la Junta de Portaveus de la corporació l’adopció dels següents acords:

Primer. Rebutjar el projecte de Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) aprovat pel Consell de Ministres del Govern espanyol, el qual imposa una recentralització de competències en matèria educativa, un atac directe a l’autogovern de Catalunya i al model català d’immersió lingüística, reformes que en cap cas no milloraran la qualitat educativa i per contra implicaran un augment de les desigualtats socials entre els alumnes i una disminució de la participació de la comunitat educativa.

Segon. Exigir el cessament immediat del ministre d’educació, Sr. José Ignacio Wert,  per la seva manca de diàleg i de consens amb la comunitat educativa, els agents socials, els governs autonòmics i locals i els partits polítics de l’oposició. 

Tercer. Refermar el nostre compromís amb el model català d’immersió lingüística, que no només no pot aturar-se, sinó que cal que segueixi avançant en la seva contribució a la cohesió social i a la formació de qualitat dels alumnes, tenint en compte els reptes plantejats per la societat del s. XXI, amb un alumnat que compta amb més de 100 llengües d’origen.

Quart. Fer costat al Govern de la Generalitat de Catalunya, que en els darrers trenta anys ha defensat el model educatiu i lingüístic integrador en la defensa i preservació del model català d’immersió lingüística.

Cinquè. Enviar aquesta moció al Parlament de Catalunya, al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, al President del Govern espanyol, als grups parlamentaris de les Corts Espanyoles, a la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), a l’Associació Catalana de Municipis (ACM), a la Federació Española de Municipios y Provincias (FEMP), als centres educatius i a les organitzacions de Pares i Mares del municipi i al Consell Escolar Municipal.

Sisè. Sol·licitar a les entitats municipalistes de Catalunya, FMC i ACM, i de l’Estat espanyol, FEMP, un posicionament contrari a la LOMCE basat en tots els aspectes descrits en aquesta moció.