PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

La Junta de Portaveus aprova una proposició de rebuig al casc obligatori per circular amb bicicleta

La Junta de Portaveus ha aprovat aquest matí una proposició d’iniciativa per Catalunya Verds (ICV) de rebuig al casc obligatori per circular amb bicicleta ...

La Junta de Portaveus ha aprovat aquest matí una proposició d’iniciativa per Catalunya Verds (ICV) de rebuig al casc obligatori per circular amb bicicleta. La moció s’ha aprovat per unanimitat amb els vots a favor del PSC, CIU, PP, ES, ICV. El grup d’EUiA estava absent.

El contingut de la proposició és el següent:

Atès que la bicicleta ha experimentat un notable auge en moltes ciutats durant els últims anys, la qual cosa ha significat efectes positius sobre el medi ambient i la salut pública. La contribució de la bicicleta a un millor medi ambient urbà és innegable i la seva contribució a la millora de la salut pública ha estat reconeguda per l'Organització Mundial de la Salut i per l’Observatori Europeu de Seguretat Viària , que recomanen l'ús quotidià de la bicicleta com a mesura preventiva enfront de l'obesitat i les malalties coronàries.

Atès que la Direcció general de trànsit (DGT), ha inclós el foment de la bicicleta com a mitjà de transport preferent entre els objectius del seu recentment presentat Projecte de Reforma del Reglament General de Circulació. Aquesta reforma conté nombrosos aspectes positius que afavoreixen la seguretat vial i poden ajudar a promoure l'ús de la bicicleta, especialment l'aposta per la pacificació del tràfic.

Atès que l'esborrany del Projecte de Reforma del Reglament General de Circulació inclou una mesura excepcional en el nostre entorn europeu, com és l'obligació d'utilitzar casc per circular amb bicicleta per la ciutat, i que pot comportar efectes discutibles sobre la seguretat del tràfic, la salut pública i la millora del medi ambient urbà.

Atès que l’ús del casc ciclista és una mesura “de finalització de canonada”, de la qual no cal esperar una reducció de l'accidentalitat ciclista sinó, en tot cas, una reducció dels pitjors efectes d'aquesta accidentalitat; especialment, de la mortalitat o del nombre d'accidents greus produïts per ferides cranioencefàliques. Cal dir, en tot cas, que aquesta efectivitat és molt dubtosa quan es tracta de col·lisions amb vehicles a motor que circulen a velocitats superiors a 30 km/h. Aquest tipus de col·lisions són, com confirmen els propis estudis de la DGT, la principal causa d'accidents ciclistes a les ciutats espanyoles.

Atès que a països amb un elevat ús de la bicicleta, com Alemanya, Dinamarca, França, Regne Unit, Itàlia, Països Baixos o Portugal, l’ús de casc no és exigible en els desplaçaments urbans.

Atès que durant l’any 2011 es van produir arreu de l’Estat gairebé 3.500 accidents ciclistes, la immensa majoria dels quals es van produir en carretera, on és obligatori l’ús del casc, i què segons dades aportades per la mateixa DGT, es demostra que l'ús del casc en els ciclistes, no és rellevant per evitar les lesions cranioencefàliques i per tant no justifiquen en absolut l'ús obligatori del casc per a ciclistes en vies urbanes.

Atès que la mortalitat ciclista per accident a les ciutats espanyoles no és molt elevada, oscil·lant entre 10 i 15 defuncions a l'any (a l'efecte de comparació, el total de morts per accident de trànsit en zona urbana va ascendir a 457 l'any 2.011).

Atès que aquesta mortalitat mostra una clara tendència a la baixa, malgrat l'indubtable augment de l'ús de la bicicleta com a alternativa de mobilitat urbana en moltes ciutats. Aquesta tendència a la baixa mostra l'efectivitat de les mesures que ja s'estan prenent en moltes ciutats espanyoles per millorar la seguretat del tràfic ciclista, com la implantació de xarxes de vies ciclistes i altres infraestructures. També confirma el fet que, a major nombre de ciclistes, major seguretat, a causa de la major visibilitat de la bicicleta i al fet que cada vegada més conductors són conscients de la presència de ciclistes en la via publica i els respecten cada vegada més (entre altres raons perquè molts d'ells són també ciclistes).

Atès que la situació no reclama una mesura tan dràstica com imposar l'obligatorietat del casc ciclista, la qual cosa podria tenir efectes negatius sobre el foment de la bicicleta com a manera de transport a les ciutats. Existeixen nombrosos estudis que confirmen aquest efecte, a part del fet significatiu que, com deiem, en cap dels països on la bicicleta ha arribat a ocupar un lloc important en la mobilitat urbana és obligatori l'ús del casc per als ciclistes. A més, el casc homologat per l’ús de la bicicleta, tècnicament no acostuma a evitar les lesions craneoencefàliques i menys quan es produeixen danys causats per atropellaments de vehicles de motor, que suposen la majoria dels accidents greus.

Atès que estimem per tant que els possibles efectes positius de la imposició de l'ús del casc com a mesura pal·liativa de les pitjors conseqüències dels accidents de trànsit que molt ocasionalment sofreixen els ciclistes urbans, podrien veure's superats amb escreix pels seus efectes negatius. En aquest sentit, segons la fundació MAFRE, posant l’exemple dels Països Baixos -un país de llarga tradició ciclista urbana-, on no s'ha considerat necessària com mesura de seguretat viària l'obligació legal de fer servir cascs pels ciclistes. Així mateix l'Institut holandès per a la Investigació en Seguretat Viària (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, SWOV), actor clau a nivell mundial, recomana com a mesura alternativa a l'obligatorietat promocionar l'ús voluntari del casc pels ciclistes

Atès que aquests efectes negatius serien conseqüència del descens de l'ús de la bicicleta (tant a l’ús dels serveis públics de lloguer, com el de la bicicleta particular) i del seu impacte sobre la salut pública (increment dels índexs d'obesitat i de malalties coronàries), sobre la qualitat del medi ambient urbà i sobre la pròpia seguretat del tràfic en general.

Atès que, per tot això, també es veurien afectats negocis i llocs de treball directament relacionats amb el sector de la bicicleta arran d’una més que probable caiguda de la demanda.

Per aquests motius, el Grup Municipal d’ICV presenta el següent:

ACORDS

Primer.- Instar a la Direcció General de Trànsit a que en el Projecte de Reforma del Reglament General de Circulació que està en fase de redacció, no incorpori l'obligació d'utilitzar casc per circular amb bicicleta per la ciutat, i en tot cas es promocioni l'ús voluntari del casc pels ciclistes en vies urbanes, especialment els menors d'edat.

Segon.- Proposar en les zones que disposin d'un sol carril de circulació per sentit, les bicicletes circulin pel carril central per afavorir la seguretat dels ciclistes, sent així més visibles per als conductors de vehicles de més mida.

Tercer.- Instar als diferents grups municipals amb representació al Congrés dels Diputats a portar a terme totes les gestions oportunes per tal de donar compliment a aquesta moció.