PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

El Portal Sud transformarà l’accés a Sabadell des de la C-58, tot reordenant i millorant la mobilitat en un punt pel qual circulen 42.000 vehicles diaris

La infraestructura, llargament esperada, afavorirà la fluïdesa i seguretat del trànsit, l’activitat econòmica i la qualitat de vida El Portal Sud transformarà l’accés a Sabadell des de la C-58, tot reordenant i millorant la mobilitat en un punt pel qual circulen 42.000 vehicles diaris

Tal i com assenyala l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés,

“les infraestructures són absolutament necessàries i cabdals per crear riquesa. Perquè les infraestructures el que fan és facilitar que les empreses i els treballadors i treballadores es puguin moure de forma molt més senzilla, que puguin venir al nostre territori, que es puguin connectar, que puguem tenir un trànsit de mercaderies digne. I, per tant, contribuir en aquest creixement econòmic que, al final, quan es contribueix en el creixement econòmic també s’acaba contribuint en el creixement social. Allò que sempre diem, que si no es crea riquesa, no es reparteix riquesa. I, per tant, per crear riquesa, és molt important tenir infraestructures a l’alçada del país.

De la seva banda, Josep Maria Roviras, president de l’Associació dels Polígons Industrials Sud de Sabadell, afirmava avui que

“un dels objectius que teníem quan vam constituir l’entitat va ser precisament els accessos als nostres polígons. Cal recordar que els polígons representen el 25% de l’activitat i la generació econòmica de la ciutat, amb una facturació de més de 1.000 milions d’euros al 2022. Polígon sud-oest, Gràcia nord i Gràcia sud tenen molta importància en la vida econòmica i social de Sabadell”.

En paraules de Núria Marín, presidenta de la Diputació de Barcelona,

“cal intentar que el nostre territori tingui les millors condicions per poder donar oportunitats a les empreses perquè hi puguin aterrar, que puguin ajudar a desenvolupar i donar oportunitats als nostres veïns i veïnes. Posar la primera pedra d’aquesta transformació, després de les crisis econòmica, social i política, que ha viscut el nostre país i, sense dubte, la crisi de la pandèmia i la guerra d’Ucraïna, que ha generat tantes dificultats a l’hora d’adjudicar, ens permet fer possible que aquestes transformacions arribin”.

 

Les obres del Portal Sud es dividiran en dues fases. En la primera, de més envergadura, s’invertiran 4,89 M€, finançats per l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona, que hi aportarà 2 milions. Per a la segona es preveu una despesa d’1,78 M€.

Amb la primera fase, que començarà a executar-se en poques setmanes, ja es transformarà substancialment l’accés a Sabadell des de la C-58, amb connexió directa amb la Gran Via i el carrer de Costa i Deu. Dins aquesta etapa, es construirà una gran rotonda de 90 m de diàmetre, amb dos carrils de circulació a l’interior i quatre ramals.

El projecte millorarà la circulació de vehicles per una de les entrades principals a la ciutat, afavorirà la seguretat i millorarà les connexions de l’Aeroport, del polígon sud-oest, de tot l’àmbit de Sant Pau de Riu-Sec i del conjunt de Sabadell, amb les oportunitats que això comporta per al funcionament i competitivitat del teixit empresarial i per a l’atracció de noves activitats econòmiques i generació de llocs de treball, a més de per al desenvolupament del Hub Aeronàutic.

La configuració del Portal Sud serà respectuosa amb les característiques topogràfiques i ambientals de l’entorn, caracteritzades pel pas del torrent que desemboca al riu Sec. Així mateix, els treballs contemplen la configuració d’espais lliures i nous itineraris per a vianants i bicicletes.

Paral·lelament, es continua treballant per fer realitat la segona fase del Portal, que reforçarà el col·lector de la riera de Can Feu, a banda de construir una nova rotonda als carrers de Víctor Balaguer i Costa i Deu. A hores d’ara, el projecte d’aquesta etapa està aprovat de manera inicial. La licitació de les obres es preveu fer-la quan els treballs de la primera fase estiguin prou avançats com per garantir la continuïtat entre ambdues etapes.

Un procés llarg i complex

Amb les obres del Portal Sud s’assolirà una obra llargament reivindicada i esperada, que ha patit diversos retards i entrebancs al llarg de molts anys. Sense anar més lluny, l’adjudicació del desembre era la segona que es feia després que l’empresa guanyadora del concurs renunciés a les obres argumentant l’augment de preus dels materials. En aquest marc, l’Ajuntament va poder reconduir la situació i adjudicar el projecte a una altra empresa.

Culminava d’aquesta manera un procés llarg i complex que en els darrers tres anys i mig ha fet tots els avenços necessaris perquè el Portal Sud pogués tirar endavant. En aquest marc, s’ha aprovat el Pla Especial Urbanístic i s’ha redactat i aprovat el projecte. També s’ha tancat la negociació amb AENA com a gestora de l’Aeroport per disposar d’uns terrenys que permetessin desencallar la urbanització del Portal i s’ha gestionat amb Sant Quirze del Vallès l’ocupació d’altres espais.

D’altra s’han recuperat i culminat el treball conjunt amb la Diputació de Barcelona, que cofinançarà el projecte amb 2 milions d’euros. Una subvenció de la qual es va començar a parlar l’any 2009 però que, per diversos motius, mai s’havia arribat a materialitzar.

I així mateix s’ha portat a terme tota la tramitació administrativa perquè, finalment, el Portal Sud sigui una realitat.