PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Holocaust i deportació: història, memòria i cinema

A qui s’adreça:
Alumnat de 2n cicle d’ESO, batxillerat, formació professional i escoles d'adults.

Descripció:
L'activitat consisteix en la presentació de l’Holocaust i la Deportació Republicana, cercant la implicació i participació de l'alumnat, a partir d’una seqüència de 5 breus fragments cinematogràfics (24’39’’), extrets de films de ficció produïts durant les dues últimes dècades (2001-2018).
La seqüència cinematogràfica s’estructura didàcticament segons la següent conceptualització:
  • Planificació. Paraules, escena de 4’19’’ del film Conspiracy – La solución final (Frank Pierson, EEUU, 2001). Al gener de 1942 es desenvolupa a les afores de Berlín la Conferència de Wansee, que intensifica l’extermini en la seva fase de màxima sistematització e industrialització (1941-1945).
  • Deportació. Aigua, escena de 3’44’’ del film Der letzte Zug – El último tren a Auschwitz (Joseph Vilsmaier i Dana Vávrová, Alemanya, 2006). A l’interior del vagó, part dels últims 688 jueus berlinesos deportats suporten unes condicions inhumanes camí del camp d’extermini (abril de 1943).
  • Deshumanització. Fotografies, escena de 3’57’’ del film El fotógrafo de Mauthausen (Mar Targarona, Espanya, 2018). Recepció i primer tractament dels deportats republicans espanyols que arriben al camp de treball de Mauthausen (1940-1945). Francesc Boix i els Judicis de Nuremberg.
  • Supervivència. Casa, escena de 6’10’’ del film Sorstalanság – Sin destino (Lajos Koltai, Hongria, 2005). L’any 1945, el jove jueu hongarès Gyurka retorna a Budapest un cop alliberat del camp de concentració. L’acollida a casa posa en evidència la difícil gestió del trauma posterior que van patir milers de supervivents.
  • Memòria. Lluita, escena de 6’29’’ del film Les héritiers - La professora de Historia (Marie-Castille Mention-Schaar, França, 2014). Durant les activitats educatives del Concurs Nacional de la Deportació i la Resistència, el supervivent Léon Zyguel explica la seva experiència com a jove deportat als alumnes de l‘Institut Léon-Blum de Créteil (Val-de-Marne, França).

Objectius:
- Recuperar la memòria històrica en relació a la deportació de republicans espanyols i els camps de concentració nazis.
- Conèixer la realitat dels camps.
- Prevenir i sensibilitzar sobre els nous comportaments feixistes i xenòfobs.
- Contextualitzar la història de l’Amical i els seus projectes de memòria històrica.
- Incidir en els valors republicans i els drets humans: respecte, tolerància, integració, solidaritat, etc.

Competències clau:
- Competència ciutadana
- Competència emprenedora
- Competència personal, social i aprendre a aprendre

Desenvolupament:
Dates de realització i horaris: a concretar amb el centre
Durada: 1 hora
Nombre d'alumnes per sessió: 1 grup classe
Lloc de realització: al centre educatiu
Cost: gratuït
Observacions: es necessita ordinador, projector i pantalla

Consulteu recursos per al professorat relacionats amb la Memòria Democràtica.
Consulteu d'altres activitats de Memòria Democràtica:
Inscripció: 

Informació:
Programa de Memòria Democràtica
Persona de contacte: Santi Plaza
Correu electrònic: splaza@ajsabadell.cat
Telèfon: 93 745 19 53

Associació Amical de Mauthausen i altres camps
Persona de contacte: Joan M. Calvo
Correu electrònic:  info@amical-mauthausen.org
Telèfon: 93 302 75 94
Consulta Web

Organització:
Programa de Memòria Democràtica i Associació Amical de Mauthausen i altres camps