PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Notícies sobre voluntariat:

Sabadell es convertirà en un camp de pràctiques per a alumnes d’un màster internacional de la UAB

La propera setmana Sabadell serà l’escenari d’un treball de camp d’alumnes d’un màster internacional de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)... 

 L’objectiu és diagnosticar possibles escenaris socioambientals de la ciutat per a l'any 2050conveniuab15

La propera setmana Sabadell serà l’escenari d’un treball de camp d’alumnes d’un màster internacional de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) que porta per títol Estudis territorials i de la població.

Els alumnes d’aquest curs del Departament de Geografia tenen com a assignatura troncal “Sabadell 2050: Diagnosi, planejament i gestió d’espais lliures en un context de canvi socioambiental”.

El treball troncal està integrat per quatre mòduls:

-         Temes Avançats en Estudis Territorials i de la Població

-         Planejament Territorial

-         Sistemes d'Informació Geogràfica, Planejament i Paisatge

-         Ciutat i Espais Metropolitans

Els mòduls tenen com a objectiu perfeccionar la capacitat dels estudiants d’intervenir professionalment en l’ordenació del territori. Estudiaran els diversos instruments disponibles per a l’ordenació i gestió del territori i ho aplicaran als espais públics i espais lliures en l’entorn urbà de Sabadell, dins d’un context caracteritzat per unes transformacions urbanes particularment ràpides i per un agreujament de les problemàtiques ambientals en relació amb el clima i els recursos naturals.

Aquest conveni no pretén ser un esdeveniment aïllat per a Sabadell i el seu govern. L'Ajuntament vol ser una porta oberta per a les universitats i els centres de recerca tant a escala catalana com internacional, i convertir Sabadell en un laboratori territorial, és a dir, un territori apte per a les pràctiques d’alumnes i investigadors a la ciutat. El conveni vol ser una nova eina que ajudi a assentar a la ciutat les idees catalitzadores en l’àmbit territorial, fruit del procés de maduració del coneixement i la innovació de l’acadèmia a escenaris reals, i gràcies a les quals emergeixin noves propostes per avançar com a ciutat del segle XXI.

En paraules de Maties Serracant, tinent d’alcalde de l’Àrea de Territori i Sostenibilitat: “amb el treball de camp que portarà a terme la UAB volem convertir Sabadell en un laboratori territorial i volem també que Sabadell pugui acollir propostes i projectes com el que avui presentem amb l’objectiu  d’analitzar i diagnosticar la ciutat. D’aquesta manera, podem fer aportacions realistes que ens poden ajudar a encarar la ciutat que volem ser en el futur”.

Per poder desenvolupar aquests treballs s’ha establert un marc de col·laboració amb l’Ajuntament de Sabadell i la Universitat Autònoma de Barcelona mitjançant la signatura d’un conveni que permetrà donar a conèixer el coneixement generat en l’àmbit de l’exercici de la planificació en el marc d’un escenari climàtic en l’horitzó 2050.

La finalitat del conveni és establir un marc de relacions entre l'Ajuntament de Sabadell i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que permetin un millor desenvolupament acadèmic i professional dels alumnes en l’àmbit de l'exercici de la planificació urbana i territorial en el marc d'un escenari de canvi climàtic en l'horitzó 2050.

L’Ajuntament de Sabadell i la Universitat Autònoma de Barcelona col·laboraran conjuntament en l’organització d’una setmana intensiva de treball sobre el terreny durant la setmana del 19 al 23 d’octubre de 2015 en diferents espais de la ciutat de Sabadell.

Durant els matins es faran els tallers de flora, fauna, elements patrimonials i paisatge en diferents espais oberts de la ciutat, objecte d’estudis específics per part dels alumnes.

A la tarda, els aspectes que es treballaran seran els socials i els històrics d’aquests mateixos espais. Cada jornada acabarà amb una conferència-debat sobre aspectes diferents de la història i situació actual del desenvolupament urbà de la ciutat.

En aquest sentit, Àngel Cebollada, professor de geografia de la UAB i coordinador del Màster, ha assenyalat que “el treball de camp que farem a Sabadell aglutina un total de 30 alumnes, que durant els matins trepitjaran diferents espais lliures de la ciutat com són el Parc Catalunya, el Ripoll, el bosc de Can Deu, La Salut o el Parc Agrari, així com els Centres Cívics de l’entorn de cada lloc. A la tarda els estudiants participaran a diferents conferències que es faran al Casal Pere Quart, obertes a tota la ciutadania i on es podrà debatre i posar sobre la taula tot allò que pugui ser d’interès al Sabadell del futur”.

David Saurí, professor de geografia de la UAB i coordinador de l’assignatura troncal, ha posat en valor el fet de treballar amb la població locali ha dit: “aquesta metodologia de treball ens permetrà aproximar-nos a la ciutat, a la seva història urbana, al seu planejament, interessos... és una experiència molt valuosa per als alumnes del màster perquè podran interactuar i copsar les idees de la gent dels diferents barris, que aportaran les seves visions en els escenaris futurs”.

Els tallers ambientals i les conferències aniran a càrrec de professorat de la UAB, mentre que els tallers socials seran a càrrec de tècnics de l'Ajuntament. Així mateix, les conferències comptaran amb la participació de figures contrastades en els camps de la planificació territorial i urbana i la història de la ciutat:

-         Mercè Argemí, Ciutat, indústria i riu: La configuració de Sabadell a partir del Ripoll

-         Eduard Masjuan, Immigració, habitatge i desenvolupament dels barris sabadellencs (1939-1979)

-         Joaquim Clusa, Les dinàmiques metropolitanes a Sabadell i el seu entorn

-         Manel Larrosa, Sabadell i el Vallès en el planejament metropolità

-         Maties Serracant i Bernat Lladó, La problemàtica dels espais buits, els espais públics i l'espai obert a Sabadell

Finalment, i d’acord amb el conveni que avui es presenta, ambdues parts es comprometen a divulgar conjuntament les actuacions proposades per l’acadèmia mitjançant els projectes i materials que s’hagin generat a través d’una exposició itinerant la primavera de 2016.