PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Notícies sobre voluntariat:

L’OMIC de Sabadell informa als preferentistes de Catalunya Banc sobre el procés de bescanvi dels diners invertits per accions i la possibilitat de recórrer a la via arbitral

Davant la situació generada arran de l’anomenada “crisi de les preferents” i les nombroses consultes rebudes per l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), l’Ajuntament ha impulsat el darrer any i mig nombrosos mecanismes de suport a les persones afectades...

L’acció s’emmarca en les múltiples actuacions que l’Oficina Municipal ha impulsat el darrer any i mig per donar suport als ciutadans i ciutadanes afectats per Preferents i Deute Subordinat d’entitats financeres

Davant la situació generada arran de l’anomenada “crisi de les preferents” i les nombroses consultes rebudes per l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), l’Ajuntament ha impulsat el darrer any i mig nombrosos mecanismes de suport a les persones afectades per Preferents i Deute Subordinat (DS) d’entitats financeres. Així, ha assessorat les persones que s’hi han adreçat, s’han fet processos de mediació i també s’estan derivant casos a les Juntes Arbitrals per tal de facilitar la resolució del conflicte plantejat sense necessitat de recórrer a la via judicial. Des de principis d’any l’OMIC ha rebut 360 consultes sobre el sector bancari. Tot i que no es discrimina per motius, es calcula que aproximadament la meitat haurien estat motivades per preferents i deute subordinat. Durant l’any 2012, l’Oficina Municipal va atendre 725 consultes relacionades amb la banca (també la meitat aproximadament sobre preferents).

Entre les accions dels darrers mesos, l’OMIC està informant als preferentistes de Catalunya Banc sobre el procés de bescanvi dels diners invertits per accions i la possibilitat de recórrer a la via arbitral. En aquest cas, i com a novetat, val a dir que el termini de presentació de sol·licituds a la Junta Arbitral de Consum estarà obert fins el proper 12 de juliol.

El Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB), d'acord amb la Resolució de la seva Comissió Rectora de 7 de juny de 2013, ha determinat que el 5 de juliol es bescanviaran, amb caràcter obligatori, les participacions preferents i deute subordinat de Catalunya Banc per Accions i opció de Venda de les Accions al Fons de Garantia de Dipòsits (FGD) – tot aplicant les quitances establertes en el FROB--. Només els titulars de deute subordinat amb venciment anterior a juliol de 2018 podran optar entre les Accions de Catalunya Banc o un Dipòsit Bancari. En aquest cas, es disposa del 17 fins al 28 de juny de 2013 per formalitzar l'elecció a la seva oficina.

En aquest marc, els nous accionistes minoristes de Catalunya Banc (és a dir els titulars de participacions preferents i aquells de deute subordinat que no hagin pogut optar o hagin decidit no fer-ho per un Dipòsit Bancari) tindran l'opció de vendre les seves accions al Fons de Garantia de Dipòsits (FGD). Per això, han d'adreçar-se a la seva oficina de Catalunya Banc, on podran sol·licitar la venda a partir del 17 de juny i fins al 12 de juliol. Si han acceptat aquesta opció, el 19 de juliol se'ls abonarà l'import de la venda al seu compte corrent. Per demanar-ho, poden adreçar-se a la seva oficina de Catalunya Banc on els clients rebran una completa informació sobre el procediment a seguir. És a dir, demanar dia i hora de visita a la seva oficina (més informació al telèfon de Catalunya Banc per a titulars de participacions preferents i obligacions subordinades: 93 186 07 90).

Procediment d'Arbitratge

Recordem, però, que la venda d’accions al Fons de Garantia de Dipòsits no comportarà la recuperació del total de la inversió inicial del client, atès que al procés de bescanvi de preferents i deute subordinat per accions s’aplicaran les quitances corresponents. És per això que aquelles persones que ho desitgin poden demanar l’arbitratge de consum, amb l’objectiu de reclamar la resta de l’import total de la inversió inicial. Catalunya Banc no està adherida al sistema arbitral de consum però hi ha el compromís amb l'Agència Catalana del Consum d'estudiar cas per cas per determinar els casos en que sí accepta aquest arbitratge, tenint en compte les circumstàncies personals i la forma en què es va fer el contracte, d'acord amb els criteris establerts.

Així doncs, els afectats que no hagin demanat l'arbitratge podran sol·licitar-lo fins al 12 de juliol de 2013 i és aquí on l’OMIC de Sabadell ofereix ajuda per a complimentar el formulari de sol·licitud (cal demanar cita prèvia per telèfon al 010 o al 93 745 31 68).

De fet, des del gener, l’OMIC de Sabadell assessora presencialment casos de Catalunya Banc i, quan demanen arbitratge de consum, se’ls està ajudant a emplenar la sol·licitud, iniciant així el procediment arbitral. El nombre de sol·licituds d’arbitratge de Catalunya Banc traslladades a data d’avui és de 24.

Actuació de l’OMIC de suport als afectats per preferents o DS

Les accions de suport als preferentistes o titulars de Deute Subordinat de Catalunya Banc se sumen a diverses actuacions impulsades per l’OMIC per tal d’assessorar els afectats i afectades per l’anomenada “crisi de les preferents”. 

Així, durant l’any 2012, UNNIM i Caixa Bank van oferir solucions personalitzades a la majoria dels seus clients. En el cas concret de Caixa Bank, des de l’OMIC de Sabadell es va portar a terme un procés de mediació presencial amb  responsables de serveis jurídics i d’atenció al client de l’entitat. Pel que fa a UNNIM, la gran majoria d’afectats van acceptar el cobrament del 95% de l’import dipositat, tancant, d’aquesta manera, el procés de mediació.

Aquest 2013, l’OMIC està portant a terme actuacions sobre tot centrades en l’atenció a clients de Catalunya Banc i Bankia.

En el cas de Bankia, el passat mes d’abril, l’Agència Catalana de Consum va demanar la col·laboració de les OMIC implantades al territori per tal de facilitar informació i assessorament als clients afectats de Bankia, en virtut del conveni signat entre el Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB) i l’Instituto Nacional de Consumo, pel qual el primer es compromet a admetre totes les sol·licituds d’arbitratge dels consumidors afectats i, a través d’ un expert extern per a la seva avaluació, contestar a la persona sol·licitant si accepta el  procediment en funció d’uns paràmetres pre-establerts pel FROB. Atès que el termini de presentació de les sol·licituds és fins al 30 de juny de 2013, l’OMIC de Sabadell ha fet diverses accions de difusió sobre el procediment arbitral i ha ofert el seu suport per a complimentar el formulari de sol·licitud d’arbitratge.

Pel que fa a d’altres entitats financeres que també havien comercialitzat Preferents i DS, a data d’avui no han manifestat la seva voluntat de sotmetre’s als procediments de mediació o arbitratge.