Flipart - Els oficis de les arts
A qui s'adreça:
Alumnes d'ESO, batxillerat i formació professional.
Descripció:
Oficis de les Arts és una activitat del programa FlipArt, de la Diputació de Barcelona, en què artistes i professionals s’acosten als centres docents per donar a conèixer als joves, les diverses professions que hi ha darrera el teló i que fan possible la posada en escena dels espectacles, explicant la seva trajectòria, formació, els reptes i processos de creació.
S'hi ofereixen dues opcions:
Es pot escollir una sessió de dues hores, de l’opció A o B.Opció A: xerrada sobre els processos de creació d’un ofici de les arts
Opció B: assessorament tècnic per a projectes escènics que es realitzin al centre
Opció B: assessorament tècnic per a projectes escènics que es realitzin al centre
A. Xerrada en la qual un professional artístic explica als alumnes la seva trajectòria, la seva formació, els reptes i els processos de creació del seu ofici. Per a aquesta sessió, és necessari l’apartat de material.
B. Assessorament tècnic d’un dels oficis d’escenografia, il·luminació, imatge i so en aquells centres que estiguin desenvolupant un projecte artístic. Per optar a aquest assessorament, serà imprescindible que el centre informi prèviament sobre el projecte i les seves necessitats tècniques.
La comunicació entre centre i professional es durà a terme mitjançant correu electrònic i/o telèfon.
Les sessions s'adjudiquen per ordre d'arribada de les preinscripcions i segons disponibilitat dels artistes.
Artista | Adreçat a: |
---|---|
MARC SALICRÚ escenògrafia i il·luminació | 4t d’ESO, batxillerat i formació professional |
SERGIO ROCA, imatge i so | 4t d’ESO, batxillerat i formació professional |
Objectius:
- Donar a conèixer les diverses professions que hi ha darrere el teló i que fan possible la posada en escena dels espectacles.
- Competència en consciència i expressió culturals
- Competència emprenedora
- Competència personal, social i aprendre a aprendre
Desenvolupament:
Dates de realització: d'octubre 2024 a juny 2025
Horari: a convenir, entre les 10 h i les 14:30 h
Durada de les sessions: 2 hores
Nombre d'alumnes: màxim dues aules d’alumnes per sessió
Lloc de realització: les sessions es poden realitzar en una aula gran, biblioteca, sala d’actes o espai polivalent
Lloc de realització: les sessions es poden realitzar en una aula gran, biblioteca, sala d’actes o espai polivalent
Cost: activitat gratuïta, només 1 activitat de FlipArt per centre
Material: cal que el centre prèviament instal·li el material al lloc on es realitzarà la sessió, cal disposar de: pantalla, reproductor DVD/USB, projector, accés a Internet, equip de so i megafonia. En alguns casos, els artistes sol·licitaran als centres material epecífic, per a la sessió.
Material: cal que el centre prèviament instal·li el material al lloc on es realitzarà la sessió, cal disposar de: pantalla, reproductor DVD/USB, projector, accés a Internet, equip de so i megafonia. En alguns casos, els artistes sol·licitaran als centres material epecífic, per a la sessió.
Observacions:
- És important donar a conèixer els artistes als alumnes abans de les sessions
- Cal que un professor faci una breu presentació de l’artista abans de començar la sessió.
- El responsable del centre cal que avisi a la consergeria del dia i hora d’arribada de l’artista.
- Cal incentivar la comunicació entre alumnes i artistes.
- Durant la sessió cal evitar entrades i sortides dels assistents.
- El professorat ha d'estar amb els alumnes tota la sessió.
- Cal que l'artista tingui aigua durant la sessió
EscenògrafIa i il·luminació
Adreçat a:
Alumnes de 4t d’ESO, batxillerats i cicles formatius
Marc Salicrú va ser artista resident a Can Xalant, Centre de Creació Pensament Contemporani, entre 2009 i 2013. El 2015 es va llicenciar en Escenografia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD) de l’Institut del Teatre de Barcelona. És músic a The Free Fall Band (El Segell del Primavera Sound) i, paral·lelament, s’ha format en tallers de cinema, programació, tecnologia expressiva i control d’audiovisuals a Hangar, Telenoika i ESCAC. Va estudiar soundpainting amb Walter Thompson a París el 2017 i amb Arnau Millà a Vilafranca el 2022 . L’any 2020 va cursar el MOOC Create In Public space, impartit per la FAI-AR. Entre 2020 i 2022 va ser docent d’escenografia a l’Institut del Teatre.
Marc Salicrú és fundador i membre del col·lectiu artístic VVAA (Arcas 2020, This is real love, Pool (No Water),
Wohnwagen, Like si lloras). Els seus darrers treballs han estat la col·laboració amb l’artista Jaume Plensa en el disseny de l’escenografia de l’òpera Macbeth, de Verdi, al Gran Teatre del Liceu (2023); la col·laboració amb Marcos Morau en el disseny de l’escenografia i la il·luminació de l’òpera Paraíso, de Nuno da Rocha, a Lisboa, i la il·luminació de La Consagració de la primavera, de Stravinsky, estrenada a l’Oper am Rhein de Düsseldorf (2023). També ha configurat l’escenografia i la il·luminació d’El temps i els Conway, dirigida per Àngel Llàcer, a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya (2023) i de Fàtima, de Jordi Prat i Coll, al Teatre Lliure de Gràcia (2022).
Ha creat espectacles amb Íntims Produccions (Wasted, Pool (No Water), Éter Brota, Dels intestins una soga i del cul un sac de gemecs), Jordi Oriol i Indi Gest (Europa bull), Sílvia Delagneau (El sexe dels fongs), Ferran Dordal (Paradís inundar), Albert Arribas (El jardí), Nico Jongen (Silence, Los figurantes), Andrés Lima (El chico de la última fila), KOR’SIA (Giselle), Ivan Morales (La calavera de Connemara, Esmorza amb mi), David Selvas (La cuina de Rossini), Montse Amenós, Anna Llopart, Damien Bazin, Ponte en Pie, Sergi Pompermayer, Ángel Llàcer o Daniel Anglès (Rent, Fun Home), en espais com el Teatre Nacional de Catalunya, Teatre Lliure, Gran Teatre del Liceu, Sala Hiroshima, Sala Beckett, Teatro de María Guerrero, Teatros del Canal, Teatro del Barrio, Teatro Español, Cineteca del Matadero, Teatre Romea o Teatre Condal, i festivals com FiraTàrrega, Temporada Alta, MeetYou Valladolid, Kunsten Festival des
Arts (Brussel·les), Fringe (Edimburg), MADferia (Marid) o Festival Grec, entre d’altres. A la televisió, ha treballat amb RTVE i El Terrat en la ideació i el disseny escenogràfic de les gales dels Premis Goya 2019 i 2020 i en especials de la cadena espanyola.
Va rebre dos Premis de la Crítica d’Arts Escèniques 2020 a la millor il·luminació per El chico de la última fila i al millor espectacle de noves tendències per This is real love. També un Premi BBVA de Teatre l’any 2018 per Wohnwagen (col·lectiu VVAA) i el Premi BroadwayWorld Spain 2016 per l’escenografia de Rent. La seva obra investiga la creació de bombolles espaitemporals amb una necessitat estètica de l’èpica. La seva darrera instal·lació, Breu inici d’aproximació al trajecte pel trajecte, forma part de 22 finestres, l’exposició col·lectiva que ha inaugurat la nova seu del projecte Mataró Art Contemporani (M|A|C).
Adreçat a:
Ha creat espectacles amb Íntims Produccions (Wasted, Pool (No Water), Éter Brota, Dels intestins una soga i del cul un sac de gemecs), Jordi Oriol i Indi Gest (Europa bull), Sílvia Delagneau (El sexe dels fongs), Ferran Dordal (Paradís inundar), Albert Arribas (El jardí), Nico Jongen (Silence, Los figurantes), Andrés Lima (El chico de la última fila), KOR’SIA (Giselle), Ivan Morales (La calavera de Connemara, Esmorza amb mi), David Selvas (La cuina de Rossini), Montse Amenós, Anna Llopart, Damien Bazin, Ponte en Pie, Sergi Pompermayer, Ángel Llàcer o Daniel Anglès (Rent, Fun Home), en espais com el Teatre Nacional de Catalunya, Teatre Lliure, Gran Teatre del Liceu, Sala Hiroshima, Sala Beckett, Teatro de María Guerrero, Teatros del Canal, Teatro del Barrio, Teatro Español, Cineteca del Matadero, Teatre Romea o Teatre Condal, i festivals com FiraTàrrega, Temporada Alta, MeetYou Valladolid, Kunsten Festival des
Arts (Brussel·les), Fringe (Edimburg), MADferia (Marid) o Festival Grec, entre d’altres. A la televisió, ha treballat amb RTVE i El Terrat en la ideació i el disseny escenogràfic de les gales dels Premis Goya 2019 i 2020 i en especials de la cadena espanyola.
Va rebre dos Premis de la Crítica d’Arts Escèniques 2020 a la millor il·luminació per El chico de la última fila i al millor espectacle de noves tendències per This is real love. També un Premi BBVA de Teatre l’any 2018 per Wohnwagen (col·lectiu VVAA) i el Premi BroadwayWorld Spain 2016 per l’escenografia de Rent. La seva obra investiga la creació de bombolles espaitemporals amb una necessitat estètica de l’èpica. La seva darrera instal·lació, Breu inici d’aproximació al trajecte pel trajecte, forma part de 22 finestres, l’exposició col·lectiva que ha inaugurat la nova seu del projecte Mataró Art Contemporani (M|A|C).
Imatge i so
Adreçat a:
Alumnes de 4t d’ESO, batxillerats i cicles formatius
Sergio Roca Saiz es va formar com a tècnic d’arts en viu i audiovisuals a l’Escola de Mitjans Audiovisuals (EMAV), i va fer cursos d’especialitat de Luminotècnica i Tècnica de So al Taller de Tecnologia de l’Espectacle (TTE). Domina un extens programari de vídeo, llums i so, així com maquinari específic d’aquestes disciplines. Sergio Roca té un llarg recorregut en la dansa contemporània catalana, sector en què ha col·laborat amb diversos coreògrafs i ballarins nacionals. Va treballar amb el coreògraf Pere Faura com a tècnic d’il·luminació i director tècnic de la companyia fins al 2020. També es va encarregar de la direcció tècnica i dels dissenys de llum dels espectacles de l’artista (Sin baile no hay paraíso, Sweet Fever, Sweet Tyranny i Ballar és cosa de llibres), amb els quals ha fet gires per tot Europa. Ha treballat amb Núria Guiu en el disseny i la coordinació tècnica dels seus espectacles (Likes i Spiritual Boyfriends); amb Roser López en la coordinació, el disseny i la programació informàtica dels seus espectacles (Novembre, Trama, Cometa); amb Laia Santanach en tasques de cap tècnic o aportant solucions tecnològiques a les seves peces (Aer, Tradere), i amb Eulàlia Bergadà (Flying Pigs, Gold Dust Rush, VVS), Magí Serra (Condens), Raquel Klein (WuWei) o Big Bouncers (OVNI, Jungla, Plàncton), entre d’altres. També ha treballat per a Agrupación Señor Serrano (Birdie, Kingdom) com a tècnic de llums, vídeo i so i com a assistent en les creacions, així com amb Pep Tosar (Amb la claredat augmenta el fred, Federico García, El fingidor), Animal Religion (Ahir), El Pollo Campero (Sekvantaro, Las actrices siempre mienten, Parecer felices), Agnès Mateus i Quim Tarrida (Patatas fritas falsas), i un llarg etcètera. Ha estat coordinador tècnic de l’Antic Teatre i la Caldera, a més d’assistent habitual del Teatre Lliure, el Mercat de les Flors, el Gran Teatre del Liceu, la Pedrera o la Sala Beckett. Acostuma a assistir Jou Serra amb els dissenys d’il·luminació, portant la documentació tècnica i programant els llums , treball pel qual va ser nominat als Premis de la Crítica de les Arts Escèniques l’any 2020. Forma part de l’equip docent de l’Institut del Teatre de Barcelona, on coordina tècnicament el postgrau d’Escena i Tecnologia.
Preinscripció:
Cal sol·licitar la preinscripció a la web
Informació:
Flipart - ODA (Oficina de Difusió Artística) de la Diputació de Barcelona
Contacte: Judit Figuerola
Telèfon: 93 402 2873
Correu electrònic: oda.flipart@diba.cat
Organització:
ODA (Oficina de Difusió Artística) de la Diputació de Barcelona