Valoració dels alumnes que han participat al V Campus d’Estiu Jaume Bros de la Fundació Miquel Agustí
Els alumnes de batxillerat de Sabadell s’interessen pel món de l’agricultura amb productes de valor afegit i el seu entorn
El cinquè Campus d’Estiu Jaume Bros, de la Fundació Miquel Agustí, es va portar a terme durant la setmana del 21 i al 25 de juliol de 2014, amb una participació de 15 alumnes de secundària dels instituts Pau Vila, Joan Oliver i Sagrada Família de Sabadell.
Durant 5 dies els alumnes van poder conèixer la recerca que realitza la Fundació Miquel Agustí entorn les varietats agrícoles tradicionals. Guiats per investigadors experts en les àrees de l’agronomia, l’agrobiodiversitat, la millora genètica vegetal, l’anàlisi químic i sensorial, els alumnes van aprendre tots els processos relacionats amb el cicle de la producció vegetal en l’àmbit de l’horticultura. Des de temes relacionats amb l’edafologia de sòls i les eines que empren els investigadors per interpretar l’estructura i fertilitat dels camps, fins a com s’obtenen noves varietats agrícoles emprant com a indicadors de selecció els paràmetres de qualitat organolèptica. Els coneixements impartits pel professorat donen als alumnes una visió completa de tot el cicle de creixement i producció de les hortalisses, des de la llavor fins a la producció i recol·lecció de la part comestible i comercial.
Lluís Monge, regidor de Sostenibilitat i Gestió d'Ecosistemes, ha comentat que “estem contents d’anunciar que hi haurà VI Campus d’Estiu. La crisi econòmica ha portat molts efectes negatius i molts projectes s’han perdut pel camí, però gràcies a la Fundació Miquel Agustí continuen sent una realitat. Aquest és un campus que permet que alumnes de secundària amb actituds i aptituds tinguin l’oportunitat de viure la realitat del camp des de la llavor als sabors amb els laboratoris de tast, de la mà d’experts en el camp agrari, tot un privilegi”.
Joan Casals, director executiu de la Fundació Miquel Agustí i investigador, ha explicat que “l’objectiu de la Fundació és posar en valor les varietats agrícoles per conservar-les i millorar-les i fer una agricultura més rendible. Actualment tenim 520 llavors de tomàquets, 40 de cebes, 504 de mongetes – 300 de les quals pertanyen a la mongeta del ganxet – i 250 llavors de diferents varietats”. Casals ha destacat que “ensenyar també és una oportunitat per a nosaltres, els investigadors, per aprendre a comunicar-nos i desenvolupar habilitats personals que d’altra manera no practicaríem”.
La Fundació Miquel Agustí pretén, amb aquest Campus, acostar el món de la recerca en agricultura als alumnes de secundària. L’entitat, que gestiona un dels Bancs de Germoplasma més grans de Catalunya on conserva una part rellevant de l’agrobiodiversitat catalana, pretén fomentar l’interès dels joves en la ciència que hi ha darrera de l’agronomia, i més específicament en l’àmbit de la conservació de l’agrobiodiversitat i els processos de selecció de varietats tradicionals. Entendre com es dissenya un camp d’assaig, com es gestiona un cultiu hortícola i, finalment, com ho fan els investigadors per valorar el comportament agronòmic i el perfil sensorial de les varietats tradicionals, és l’objectiu del curs, fent participis als alumnes d’aquesta important tasca que fa el centre de recerca i que permet als agricultors professionals tenir accés, amb criteris tècnics i científics, al germoplasma tradicional de l’agricultura catalana. En efecte la voluntat del Campus Jaume Bros és despertar l’interès dels alumnes entorn la ciència i l’agronomia, i començar a formar futurs investigadors que ajudaran als agricultors a desbloquejar el germoplasma que es troba guardat en bancs de llavor.
Durant els dos primer dies els joves van conèixer in situ l’activitat que es realitza dins el Parc Agrari de Sabadell, un espai on la ciutat promou la producció agrícola. En aquestes dues sessions els alumnes van realitzar treball de camp per interpretar el sòl i van visitar l’explotació agrícola que antigament treballava Jaume Bros. En aquesta explotació, avui impulsada per Lluís Franco i Oriol Bonilla, els alumnes van aprendre a identificar les principals plagues i malalties que afecten als cultius hortícoles, i les eines que tenen els agricultors al seu abast per fer-hi front. Els restants tres dies, els alumnes es van desplaçar fins a les instal·lacions de l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (Castelldefels), on van conèixer com treballen els investigadors i els instruments que fan servir per a realitzar anàlisis químiques o morfològiques. Finalment, els alumnes van aprendre la metodologia que es fa servir per a realitzar proves sensorials i van fer una sessió de tast per valorar diferents productes hortícoles.
Com cada any, la valoració dels alumnes i del professorat de la Fundació Miquel Agustí ha estat molt satisfactòria. I és que en el transcurs de les sessions de formació, a part d’aprendre coneixements tècnics i científics, tant alumnes com professors s’esmercen a crear un grup de treball conjunt.
Fruit d’aquestes bones experiències, el Campus ha despertat molt interès tant en la comunitat educativa com en el món científic i, actualment, s’està treballant en l’organització de la propera edició. Una edició per a l’any 2015 que tindrà importants novetats, posant-se l’accent en l’excel·lència científica.