Els alumnes de les escoles Can Llong i Miquel Carreras que participen al projecte municipal de foment de la cultura emprenedora són rebuts a l’Ajuntament
L’acte ha tingut lloc després que els participants donessin d’alta al registre les cooperatives que han creat per mitjà d’aquest programa
Aquest matí, els alumnes de les escoles Can Llong i Miquel Carreras que aquest curs prenen part al programa de foment de la cultura emprenedora impulsat per l’Ajuntament han estat rebuts al Saló de Plens. L’acte, presidit pel tinent d’alcalde de Presidència, Josep Ayuso, ha comptat també amb l’assistència del tinent d’alcalde i regidor d’Educació, Ramon Burgués, i del regidor de Promoció Econòmica, Lluís Monge.
A través d’aquest programa, adreçat a alumnes de cinquè de primària, i que compta amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, els nens i nenes (enguany més de 70 participants) treballen en la creació d’empreses cooperatives, la qual cosa constitueix una bona oportunitat per conèixer diversos elements relacionats amb la creació d’empreses i les possibilitats de treball autònom i per reforçar els valors, els hàbits i les capacitats claus vinculades a l’emprenedoria, com la creativitat o la innovació. Precisament els alumnes han visitat avui el Ple després d’haver donat d’alta les cooperatives al registre de l’Ajuntament.
Tal com ha comentat Josep Ayuso en la recepció d’aquest matí, “els projectes que tireu endavant tenen relació amb l’educació i l’empresa. Acabeu de registrar les vostres cooperatives al 010. Les cooperatives són un model de gestió empresarial de gran èxit a la nostra ciutat i un bon exemple és la TUS, Transports Urbans de Sabadell. Aquest model té diversos valors importants com ara el seu valor democràtic o la responsabilitat compartida en el projecte”. Ayuso també ha demanat als nens i nenes que tinguin “emprenedoria per tirar projectes endavant, ja siguin empresarials com de la pròpia vida”.
Tot seguit els infants han explicat algunes característiques dels seus productes, el procés que han portat a terme i han compartit algunes de les seves experiències.
El programa de foment de la cultura emprenedora arriba per segon any a les aules després d’implantar-se el curs passat com a prova pilot a l’Escola Can Llong. Després de l’òptima avaluació obtinguda com a experiència enriquidora i qualificada d’interès pedagògic, aquest curs 2014-2015 s’ha donat continuïtat al programa. L’Escola Can Llong repeteix la seva participació i s’hi ha afegit l’Escola Miquel Carreras amb l’objectiu de poder ampliar el número d’escoles participants en aquest projecte en propers cursos acadèmics.
Durant el projecte, l’alumnat, per grups, ha de constituir una cooperativa com una fórmula empresarial de gestió democràtica i participativa que permet reforçar en els nens i nenes la vessant de responsabilitat social. L’alumnat treballa aquest projecte cada setmana durant el curs escolar. Per poder tirar endavant la cooperativa, caldrà que decideixin aspectes com ara estructurar la cooperativa i com aconseguir diners per produir i definir el producte, que hauran d’elaborar i comercialitzar a final de curs en una parada a l’entorn del Mercat Central de Sabadell. Els diners obtinguts amb la seva venda serviran per amortitzar la inversió simbòlica que cada alumne ha hagut de fer a principi de curs per poder crear la cooperativa. Després, en el cas d’obtenir benefici, un percentatge anirà destinat a l'entitat de caràcter social que triïn.
Així, durant el procés cal acordar unes normes per poder funcionar adequadament (estatuts de la cooperativa), conèixer la part econòmica, demanar informació i conèixer els recursos i institucions de la ciutat, entre moltes altres coses. Des del Vapor Llonch, mitjançant el mateix equip tècnic que assessora persones emprenedores per materialitzar la seva idea de negoci, i des del Departament d'Educació de l’Ajuntament, s’ofereix suport a l’equip docent i professorat de manera contínua.
A classe, aquest projecte educatiu també permet reforçar altres competències transversals vinculades com els coneixement lingüístics o matemàtics, el treball col·laboratiu i en equip, la presa de decisions i assumpció de riscos, el coneixement i el respecte per l'entorn.
Escola Illa
Per treballar els elements previs com la imatge o el logotip de cada cooperativa creada a les escoles Can Llong i Miquel Carreras, durant el mes de novembre van rebre el suport de l’Escola Illa mitjançant dues trobades. A la primera, el 5 de novembre, professorat del cicle Formatiu de Grau Superior de l’Escola Illa va visitar les escoles per exposar el tema de la identitat gràfica, amb l’objectiu que l’alumnat de 5è aprengués els aspectes importants alhora de dissenyar el logotip de la seva cooperativa. Per completar l’ensenyament i aprenentatge, el 18 de novembre es va fer la segona trobada. En aquest cas, els alumnes de primària van visitar l’Escola Illa. Així mateix, s’està treballant amb la possibilitat d’establir altres col·laboracions amb altres centres.
Programa d’Orientació i Emprenedoria
A banda d’aquest projecte per alumnat de primària, des de l’Ajuntament s’ofereixen un conjunt d’accions per fomentar la cultura emprenedora entre els joves. Es tracta de recursos que es posen a disposició dels centres educatius, que poden anar des de xerrades sobre sensibilització empresarial a tallers de creativitat o programes integrals per saber com posar en marxa una idea de negoci. En els últims 5 anys prop de 2.400 joves han participat en aquestes accions.