Els abocaments il·legals al rodal causen una despesa municipal de més de 100 mil euros cada any
Cada any es realitzen diferents abocaments il·legals de restes d’obres, de poda, mobles, pneumàtics, altres andròmines i de vegades de fibrociment o recipients amb productes químics de difícil manipulació, a diferents zones del Rodal i del Ripoll. En aquest sentit, la recollida d’abocaments i neteja dels espais suposa entorn del 30% tant del pressupost com de la dedicació dels equips de manteniment del Rodal i del Ripoll.
Tal i com ha comentat el tinent d’alcalde de Presidència, Josep Ayuso, en la roda de premsa d’aquest matí, “tenim un rodal fruit de molts anys de treball i inversió que cal conservar, per això cal informar i sensibilitzar amb les imatges que presentem avui en roda de premsa. Aquests abocaments signifiquen a més d’una despesa important, una greu contaminació visual i real. Existeix una unitat de vigilància al Rodal de la Policia Municipal que porta a terme mesures de vigilància malgrat la dificultat de saber la procedència i els responsables dels abocaments. Cal recordar especialment que Sabadell disposa de diferents deixalleries que permeten el tractament d’abocaments amb garanties i comoditat”.
Per la seva banda, Lluís Monge, regidor de Sostenibilitat ha comentat que: “El nostre rodal es ric i fràgil i la forma més greu d’incivisme és l’abocament altament molest en zones de lleure; greu en el cas de runes, mobles i pneumàtics i molt greus en cas de productes químics, bateries de cotxe i fibrociment que precisen serveis d’empreses especialitzades i suposa un risc medi ambiental, d’accidents i de despesa”.
Aquests abocaments, sovint dipositats en llocs de difícil accés, representen un greu perill per al medi ambient i alhora una important despesa per l’Ajuntament, ja que la seva recollida i posterior trasllat a la deixalleria o abocador especial, suposa mobilitzar diferents equips de manteniment i mitjans fins a aquests espais per poder retirar aquests abocaments i traslladar-los a la deixalleria. Això implica que els equips de manteniment han d’abandonar les seves tasques ordinàries per retirar abocaments. Les tasques de manteniment són realitzades per CIPO, empresa concessionària del servei de manteniment d’àmbit del Ripoll – Rodal.
Aquests actes d’incivisme són de difícil comprensió ja que la ciutat disposa de diferents deixalleries on es podrien dipositar aquest residus de forma molt més fàcil i ordenada i sense cap cost afegit pels comptes de l’Ajuntament.
També cap destacar la utilització de les àrees d’estada de Sant Julià i Sant Vicenç de Jonqueres. Aquests espais, tot i disposar de contenidors per abocar els restes que es puguin generar pel seu ús, no són utilitzats correctament i sovint les restes o residus acaben escampats per l’àrea de lleure i han de ser els equips de manteniment qui el recullin. Aquests fets són especialment greus els caps de setmana.
Un cas ben diferenciat són els abocaments de fibrociment i productes químics, en aquest casos els residus han de ser tractats i retirats per empreses especialitzades, ja que la seva manipulació comporta certs riscos. Aquesta manipulació fa que el cost de retirada sigui molt elevat.
Durant el 2014 s’han recollit i traslladat a la deixalleria un volum aproximat de 1.500 m3 de residus amb un cost de 106.938 euros.