La reforma de la plaça d’Espanya comença a ser una realitat
Aquest matí s’ha aprovat l’expedient, mitjançant procediment obert, del contracte d’obres anomenat projecte executiu de les obres de remodelació de la urbanització de la plaça d’Espanya de Sabadell – Fase 1, amb un pressupost de licitació de 1.333.003,37 euros i amb un termini d'execució previst de 6 mesos.
Això vol dir que surt a concurs el contracte d’obres per dur a terme els treballs d’una de les parts de la plaça.
Primera fase
La reurbanització es farà en diferents fases. La primera urbanització serà la qual permetrà als ciutadans accedir a l’estació de tren, a través del nou intercanviador situat a la banda nord-oest de la plaça, és a dir, entre l’avinguda de l’Alcalde Moix i el carrer de l’Alcalde Ribé. Serà precisament aquesta banda de la vorera nord-oest, la més assolellada, la qual deixaria de ser un espai aïllat i serà totalment accessible.
Això també permetrà una millor accessibilitat a l’intercanviador ferroviari, amb la millora de la intermodalitat pel que fa a la connexió amb autobusos.
I és que la nova plaça incorporarà els accessos a les estacions de RENFE, de la primera fase que ja s’ha executat i posat en marxa i que inclou l’ampliació i millora tant del vestíbul com de l’estació. Aquest espai, en un futur, ha de connectar amb l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i amb l’intercanviador que s’ha de construir entre els dos operadors.
A més, en aquesta primera fase d’obres es construirà un carril bicicleta de doble sentit al voltant de la plaça, que donarà continuïtat al carril bicicleta que prové de Josep Tarradellas i continua per l’Alcalde Moix, ara mateix amb continuïtat al riu Ripoll.
Una plaça de consens
El nou disseny de la plaça d’Espanya, que tindrà més zones verdes, gespa i arbrat, és el fruit de la col·laboració de l’associació de veïns, dels comerciants i dels veïns i veïnes de la zona que han pres part en el procés de participació “Pensem la nova plaça d’Espanya”, impulsat per l’Ajuntament.
Entre les característiques més innovadores de la nova placa destaca el fet que deixarà de ser un espai totalment envoltat de trànsit per passar a tenir un quadrat, a la zona nord oest, sense circulació a l‘entorn. Aquesta part de la plaça, entre els carrers de l’Alcalde Moix i de l’Alcalde Ribé, connectarà amb la vorera i la calçada perquè els ciutadans puguin accedir directament a la zona verda. Això significa que deixa de ser una rotonda pròpiament dita per convertir-se en una plaça lligada al barri.
Un altre dels aspectes importants del projecte és que la plaça serà accessible per tot arreu, amb paviment continu, mitjançant rampes i recorreguts globals. Per aquest motiu, l’accés a l’estació de tren es farà a peu pla per la part superior prop de l’Alcalde Moix i en escala a la part central.
També s’han previst passos de vianants, per tal de racionalitzar i crear tant un espai fluid per al trànsit rodat i com segur per al vianant.
Pel que fa a la part central de la plaça, disposarà d’àrees de jocs per trams d’edats, espai per a adolescents i joventut i jocs adaptats. També es col·locaran aparells de gimnàstica per a totes les edats.
La nova plaça tindrà així mateix un recorregut perimetral pavimentat amb la rasant de la plaça, acompanyat d’arbrat, i un altre recorregut interior paisatgístic mitjançant rampes i escales, que transporten a plataformes a alçades diverses i usos.
L’objectiu és que la plaça d’Espanya sigui un espai que motivi el recorregut, el passeig, a peu, amb bicicleta o amb patí i, alhora, sigui un espai per a la trobada, per a l’estada i de lleure.
En aquesta mateixa línia, la proposta inclou la possibilitat d’acollir espais per fer pícnic, així com tot tipus de mobiliari: papereres, fonts per veure, bancs i senyalització.
A més, la reurbanització d’aquest punt tan emblemàtic de la ciutat preveu mantenir l’amplada de les voreres a tot el voltant de la plaça, així com l’aliniació de til·lers existents al voltant d’aquest espai.