PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

Itinerari guiat per redescobrir indrets i espais històrics de la Segona República, aquest diumenge

Itinerari guiat per redescobrir indrets i espais històrics de la Segona República, aquest diumenge

L’edifici del Círcol va ser inaugurat el 24 de setembre de 1888 en un acte solemne que va comptar amb la presència de l’aleshores expresident de la Primera República espanyola, Francesc Pi i Margall, que va pronunciar el discurs d’obertura. La catedral republicana del Vallès, com era conegut aquest centre polític, cultural i social, va tenir un paper fonamental per a les forces progressistes de la ciutat fins a la Guerra Civil. Allà totes les forces polítiques i sindicats, anarquistes i socialistes, feministes, lliurepensadors, espiritistes, esperantistes, etc. trobaven un espai per aprofundir en el coneixement i la instrucció, i per difondre les seves idees.

Al final de la Guerra Civil l’edifici va ser ocupat i saquejat, i esdevingué la seu de la Delegación del Movimiento i del Frente de Juventudes, fins a finals dels anys 1940. Posteriorment, entre l’any 1949 i principis del 1990, va ser la seu de l’Escola de Comerç i de l’Escola Universitària d’Estudis Empresarials (UAB). Actualment l’edifici és la seu de l’Orquestra Simfònica del Vallès, de l’Associació ‘Amics de l’Òpera de Sabadell’ i de l’associació EUTIME.

Durant la visita es podran veure espais i racons especials d’aquest gran edifici que amaguen històries ben singulars i que són el testimoni patrimonial i històric dels més de 50 anys de vida que va tenir, fins i tot de més enllà de la guerra i de l’etapa inicial de la dictadura franquista.

Espais de memòria

En aquest recorregut urbà també es visitaran altres espais de memòria republicana, com són l’antic carrer de Francesc Macià (ara de Gràcia) i el propi Museu d’Història de Sabadell, un equipament cultural que va ser una de les primeres obres del govern municipal, inaugurat durant la Festa Major de l’agost de 1931. Al museu també es podrà visitar una exposició recentment inaugurada que ens mostra una bandera republicana del seu fons.

Aquesta activitat forma part dels actes organitzats per l’Ajuntament de Sabadell per aquesta primavera i en el marc del programa “Segona República-Guerra Civil: pau, guerra i repressió”, amb participació del MHS i del Pla de Memòria Democràtica.

Les places són limitades, amb inscripció prèvia al telèfon 93.727.85.55.

Més informació