PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

Sabadell impulsa el català en el comerç local amb el Pla Ofercat

Sabadell impulsa el català en el comerç local amb el Pla Ofercat

El tinent d’alcaldessa i president del Centre de Normalització de Sabadell,  Lluís Matas, ha destacat avui, durant la presentació del Pla,

“el paper essencial del comerç en la vida quotidiana i la seva influència en la construcció d'una societat inclusiva i integradora. Garantir la disponibilitat lingüística en català no només és un dret, sinó també un compromís amb la qualitat del servei”.

Per la seva banda, Vanessa Bretxa, tècnica d'estudis i indicadors del Departament de Política Lingüística, ha presentat els resultats de l'estudi Ofercat 2023, que han servit de base per a aquest pla. L'estudi revela que el català és la llengua més usada en la retolació comercial, amb un 51,9% en el nom de l’establiment i un 62,4% en la retolació informativa. Aquestes dades reflecteixen una bona disponibilitat lingüística en català, amb un 71,8% d'adaptació quan el client es manté en aquesta llengua.

Ofercat inclou la col·laboració dels agents econòmics locals i es centra en accions formatives, informatives i de sensibilització, tal i com ha explicat la directora del Centre de Normalització Lingüística de Sabadell, Elisabet Palomés. Es preveu un enfocament especial en sectors com l’hostaleria i la restauració, amb èmfasi en els establiments que presentin més necessitats lingüístiques. La iniciativa inclou el programa "Comerços aprenents", que ofereix formació elemental de català al personal dels comerços amb més dèficits lingüístics.

L'objectiu del projecte “Comerços aprenents” és incrementar l'ús del català com a llengua d'inici de les converses o com a llengua d'adequació oral en els comerços amb personal amb molt poca o nul·la competència en aquesta llengua.

El mètode que es proposa és que un tècnic faci 15 sessions d'uns 15 minuts de durada cadascuna en el mateix comerç. Les sessions consten de continguts gramaticals (lèxic de l'establiment, fórmules de salutació i comiat, numerals, etc.) i de sensibilització i legislació lingüístiques. L'actuació també consta de material de sensibilització adreçat als clients, per donar a conèixer la iniciativa i demanar-ne la complicitat lingüística quan entrin en el comerç.

Incidir en l'assoliment d'una mínima competència en llengua oral de persones que treballen de cara al públic és molt important. Té, de fet, un caràcter estratègic en el procés de normalització de la llengua i l'organització de cursos i sessions presenten dificultats horàries als comerciants en general, i encara més d'aquest col·lectiu.

Estudis amb llarga trajectòria

Els plans Ofercat són una actuació impulsada conjuntament pel Departament de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, amb els ajuntaments, per millorar la posició del català en l’entorn comercial. Es basen en els estudis Ofercat, que analitzen mitjançant tècniques d’observació l’oferta lingüística del comerç d’una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l’establiment comercial i la llengua d’atenció oral dels dependents. A la ciutat de Sabadell s’ha observat una mostra de 555 establiments comercials a través d’un procediment de mostreig per rutes aleatòries. 

El projecte Ofercat va arrencar l’any 2000 i inicialment va consistir en un conjunt d’estudis per observar de manera sistemàtica l’oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D’ençà de 2016, els estudis van ser complementats pels plans d’actuació, denominat plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada 4 anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials.  L’any 2022 es van reprendre els estudis Ofercat, aturats al 2020 per la COVID-19, i des d’aleshores s’estan intensificant arreu del territori.