L’Arxiu Històric presenta "La Segla", un film amateur de l'any 1934, per commemorar el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual
Rodat a Sant Feliu del Racó, explica a través de tres estacions de l'any (primavera, estiu i tardor) la història d'un drama amorós en l'àmbit rural, amb un desenllaç imprevist. Els protagonistes són Maria Montané (la Mariona), Pere Poquet (en Jiu) i Josep Maria Colomer (en Janret). La Segla es va presentar al públic el març de 1934 a una vetllada de cinema amateur del Centre Excursionista del Vallès, celebrada al Centre Industrial. Un any després, al novembre de 1935, es torna a exhibir en una vetllada a l'Acadèmia Catòlica, organitzada per la Secció de Fotografia i Cinema Amateur de la Joventut Catòlica.
El Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual va ser declarat per la UNESCO l'any 1980, amb l’objectiu de reconèixer la importància històrica i cultural del cinema professional i amateur, les emissions de ràdio i televisió, les gravacions sonores i ara també les gravacions digitals. Els arxius audiovisuals són una valuosa font de coneixement, atès que reflecteixen la diversitat cultural, social i lingüística de les comunitats humanes arreu del món.
Aquesta iniciativa de la UNESCO i el Consell Internacional d'Arxius encoratja les institucions arxivístiques en la seva tasca de conservar i fer accessible aquest patrimoni a les generacions futures i sensibilitza sobre la importància i la urgència a protegir i preservar adequadament aquests materials, els quals per la gran vulnerabilitat del seu suport físic es poden perdre o destruir amb gran rapidesa.
Preservació dels arxius audiovisuals
El lema d'enguany és "Arxius audiovisuals. Una finestra al món". La velocitat inusual amb què estan canviant els entorns rurals i urbans, fins a l'extrem que en pocs anys poden resultar difícils de reconèixer, posa de relleu la importància de preservar tot el bagatge visual antic. Per a les noves generacions, els arxius audiovisuals obren una finestra al coneixement d'un món sovint desaparegut, un paisatge visual desconegut però íntimament vinculat als records i vivències dels seus predecessors immediats, pares i avis.
En aquest sentit, La Segla, a més de mostrar una producció amateur senzilla que aprofita recursos inesperats, com ara casetes de pessebre per simular una vista panoràmica d'un poble, un guió breu però ben concís, o unes escenes costumistes, permet veure també unes torrenteres i gorges profundes del riu Ripoll, on els protagonistes hi neden.
L'ingrés d'aquesta pel·lícula als fons de l'Arxiu Històric de Sabadell és produeix gràcies a la donació de Pere Monistrol Pujante. La nissaga de fotògrafs Monistrol sempre han mostrat un gran interès en la conservació del patrimoni audiovisual i han estat generosos donants de còpies fotogràfiques i també d'originals.