PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

Sabadell augmenta fins als 200 la previsió d’habitatges que les entitats financeres podrien aportar amb finalitats socials

És una de les modificacions introduïdes al document La Política municipal d’habitatge: accions i estratègies prioritàries en el context actual, que ahir va aprovar el Ple

El Ple Municipal del mes de juliol va aprovar ahir el document La política municipal d’habitatge: accions i estratègies prioritàries en el context actual. La proposta, presentada a la ciutat fa unes setmanes, s’ha debatut en diferents àmbits, amb la voluntat de cercar el màxim consens en una qüestió d’especial interès ciutadà com és l’habitatge. És per això que el document que ahir es va sotmetre a consideració del Ple contemplava diverses modificacions respecte la proposta inicial, que s’han incorporat després d’analitzar les aportacions dels diferents grups polítics municipals i també de diverses entitats econòmiques i socials en el marc del Consell Assessor de l’Habitatge. El document es va aprovar ahir per majoria amb els vots a favor de PSC, CiU i el regidor no adscrit; en contra d’EUiA i l’abstenció del PP, ES i ICV.

El document final compta amb un total de 36 mesures (inicialment eren 32) i suposarà dedicar més de 7 milions d’euros entre 2013 i 2015, dels quals un 80% seran d’aportació municipal. Mesures que s’adrecen principalment al miler de famílies que es calcula que precisen d’un suport immediat relacionat amb l’habitatge o d’un reforç de les mesures de prevenció. Entre els canvis respecte la proposta inicial, s’ha incrementat la previsió d’habitatges que les entitats financeres podrien aportar per a finalitats socials en els propers dos anys.

Entre les mesures d’acció immediata, el document inicial preveia incrementar el Fons d’Emergència Social, amb l’aportació de 20 habitatges provinents del parc públic --que se sumarien a les 239 de parc públic de què es disposa actualment-, i una cinquantena procedents d’entitats financeres, amb les quals es vol arribar a acords de cessió. Ara aquesta previsió s’ha incrementat i s’espera que les entitats financeres estiguin en disposició d’aportar fins a 200 pisos per destinar-los al Fons o bé a finalitats socials.

També entre els canvis destaca la creació d’un nou dispositiu temporal d’emergència social, que pugui ser cogestionat amb diferents actors socials, i s’enforteixen les mesures de prevenció i detecció de casos.

Així mateix, s’ha incorporat al document la revisió del Reglament d’Habitatges d’Emergència social, amb l’objectiu de fer-lo més eficient i adaptat als nous perfils i per potenciar la rotació dels habitatges.

D’altra banda, entre els canvis, s’ha incorporat la creació d’un cens real d’habitatges buits a Sabadell. També es preveu promoure encara més la mediació per al lloguer social i donar un nou impuls al Consell Assessor de l’Habitatge per tal que aquest organisme faci el seguiment de l’evolució i assoliment de les mesures contemplades al document.

També val a dir que, entre els canvis, al preàmbul del document s’ha deixat constància per escrit del posicionament municipal sobre els processos de llançament, atès que els darrers temps s’ha fet un especial esforç per definir mesures i donar respostes a aquestes situacions.

El document

Amb l’objectiu d’adaptar-se a les noves necessitats de la ciutadania en matèria d’habitatge, sorgides com a conseqüència de la crisi econòmica, l’Ajuntament proposa impulsar un total de 36 mesures que s’han recollit en el document La política municipal d’habitatge: accions i estratègies prioritàries en el context actual, que actualitza el que definia el Pla Local de l’Habitatge Sabadell (2008-2014), adaptant-lo a la realitat actual i a un marc normatiu que s’està redefinint i amb la voluntat –dins les possibilitats de l’àmbit local– de donar una resposta efectiva al que la societat demana. Tot plegat posant l’accent en les persones, amb estratègies que ajustin els recursos públics i privats a la renda de les famílies, que tingui en compte el comportament actual del mercat de l’habitatge i que puguin garantir la dignitat residencial.

El document es concep des de la coresponsabilitat. En aquest sentit, l’Ajuntament planteja i treballarà per materialitzar múltiples accions però, així mateix, considera imprescindible el treball conjunt i en col·laboració dels diferents actors implicats: administracions, institucions financeres, entitats del tercer sector i grups de defensa de drets dels ciutadans, entre altres.

Les propostes del document preveuen tant mesures d’acció immediata per donar resposta a les famílies que es troben en les situacions més complicades com accions preventives per evitar l’exclusió en matèria d’habitatge adreçades a ciutadans i ciutadanes o famílies amb dificultats.

A banda de les ja comentades més amunt, entre les mesures destaca el foment de convenis amb entitats del Tercer Sector com Càritas o Creu Roja per impulsar projectes d’habitatges compartits per a famílies monoparentals amb fills menors i amb ingressos insuficients, per tal de garantir la dignitat residencial. Una altra acció seria elaborar un protocol d’actuació per a casos de desnonaments on hi hagi presència de menors.

Les mesures passen, així mateix, per incrementar els recursos econòmics destinats a prestacions. Les prestacions d’urgència social per fer front a situacions de risc social, especialment en matèria d’habitatge, augmentaran enguany un 20% fins a arribar als 455.000 euros l’any.

Encara en l’àmbit de les prestacions, es proposa establir un fons per a la gestió d’ajuts d’urgència especialment destinat al pagament de lloguer en habitatges públics. Aquest fons es nodriria de les aportacions en aquest àmbit procedents de la Diputació de Barcelona (750.000 euros en tres anys) i de l’Agència Catalana de l’Habitatge (450.000 euros en tres anys); és a dir un total d’1.200.000 euros fins al 2015 (400.000 euros/any entre tots dos organismes).

D’altra banda, es destinaran més de 800.000 euros fins al 2015 (enguany 271.000) del pressupost municipal per ajudar famílies desnonades de l’habitatge habitual a fer front a la plusvàlua.

El document de mesures contempla la intervenció en l'àmbit comunitari i també en el territorial, posant l'accent en aquelles comunitats de veïnatge i en aquells barris que requereixin més atenció.

Entre les mesures es proposa, així mateix, aplicar un increment del 50% de l’Impost de Béns Immobles (IBI) per als habitatges que estiguin desocupats. En aquest sentit, l'Ajuntament ja va acordar aplicar aquest recàrrec del 50% en l’IBI sobre habitatges amb aquesta característica. Per fer-lo efectiu, però, és necessari que abans l’administració superior  defineixi legalment el significat i implicacions del que és un “immoble desocupat”.

D’altra banda, i per tal d’actuar de formar preventiva abans que es produeixi la pèrdua de l’habitatge es vol facilitar al ciutadà un accés fàcil i directe als diferents serveis municipals en aquesta matèria. És per això que es proposa traslladar els diferents serveis municipals relacionats amb l’habitatge (Servei d’Habitatge, Habitatge Social dels Serveis Socials Bàsics, VIMUSA) a un sol espai (el Vapor Codina, seu de VIMUSA), amb l’objectiu d’oferir un únic punt d’atenció, que permeti un millor servei i incrementar la coordinació entre els diferents professionals que treballen en aquest àmbit.