L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor atén més de 4.600 consultes o reclamacions durant 2023
D’aquests 4.625 casos, el 35% corresponen a consultes i reclamacions sobre telefonia, subministraments bàsics, entitats bancàries, asseguradores i compres per internet, entre d’altres i el 65% restant a consultes sobre consum.
En xifres globals, durant l’any passat es van tancar un total de 1.695 expedients, amb 678 casos resolts de forma favorable per a l’usuari i 345 derivats a la Junta Arbitral de Consum. Aquest organisme completa el marc jurídic de protecció de les persones consumidores i usuàries, substituint l’actuació dels Jutjats i Tribunals per una actuació privada, subjecta a menys formalitats i amb els mateixos efectes vinculants que una sentència.
A banda, el darrer any es van organitzar activitats i exposicions de sensibilització per fomentar el consum responsable, que van comptar amb la participació de més de 1.800 assistents i més de 30 tallers adreçats a centres escolars, entre d’altres iniciatives.
Campanya informativa
Dins la commemoració del Dia Mundial, s’ha organitzat una campanya informativa adreçada als i les paradistes del Mercat Central, per tal de reforçar el coneixement sobre els requisits i les obligacions en l’àmbit del consum. L’activitat compta amb el suport de la Diputació de Barcelona que, en aquest mateix marc, organitza també una campanya per promoure el consum de proximitat responsable.
La iniciativa comptarà amb una xerrada, el proper 19 de març a les 14h al Mercat Central, sobre els requisits mínims de la normativa de consum. Durant la sessió es tractarà la importància de la informació sobre horaris i preus, el fet de facilitar els tiquets i les factures als clients com a comprovants de venda, i es parlarà de l’etiquetatge dels productes, entre altres qüestions.
Com a part de l’activitat, s’organitzaran a l’abril una sèrie de visites de personal tècnic de la Diputació a les parades.
Tot plegat és una primera experiència que es preveu realitzar també a altres mercats de la ciutat.
Dia Mundial
El 15 de març de 1962, el president dels EUA John F. Kennedy va pronunciar un discurs davant el Congrés d'aquest país incidint en els drets dels consumidors. La data va quedar definitivament instaurada de forma oficial per l'ONU l'any 1983 i es va començar a celebrar cada 15 de març el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores per augmentar la conscienciació sobre aquests drets.