PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

Sabadell destina 6,3 milions d’euros a noves mesures d’habitatge i disposarà de 70 pisos més per a emergència social

El Govern de Sabadell proposa 32 accions en matèria d’habitatge, que inclouen el treball conjunt i la col·laboració d’administracions, institucions financeres, entitats i ciutadania per trobar una sortida efectiva a les problemàtiques relacionades amb l’habitatge

Amb l’objectiu d’adaptar-se a les noves necessitats de la ciutadania en matèria d’habitatge, sorgides com a conseqüència de la crisi econòmica, l’Ajuntament proposa impulsar un total de 32 mesures prioritàries. 32 accions que s’han recollit en un document que actualitza el que definia el Pla Local de l’Habitatge Sabadell (2008-2014), adaptant-lo a la realitat actual i a un marc normatiu que s’està redefinint i amb la voluntat –dins les possibilitats de l’àmbit local– de donar una resposta efectiva al que la societat demana. Tot plegat posant l’accent en les persones, amb estratègies que ajustin els recursos públics i privats a la renda de les famílies, que tingui en compte el comportament actual del mercat de l’habitatge i que puguin garantir la dignitat residencial.

Avui han presentat aquestes accions l’alcalde de Sabadell, Joan Carles Sánchez, i la tinenta d’alcalde d’Habitatge, Urbanisme i Espai Públic i regidora de Serveis Socials, Marta Farrés. L’alcalde ha remarcat que, amb el document “es vol variar l’enfocament que tradicionalment havien tingut les polítiques d’habitatge, passant d’una política centrada en la promoció d’habitatges a una vessant més social”. Així mateix, ha explicat que es tracta “d’un document que es vol donar a conèixer i que no estableix a l’Ajuntament com únic agent en aquest àmbit. L’Ajuntament és un actor més que pot incidir però necessitem la implicació i col·laboració d’altres agents, entre els quals les entitats financeres i també els moviments socials”. Sobre les converses que manté l’administració local amb les entitats financeres per assolir acords de col·laboració en aquest àmbit, l’alcalde ha dit que “estem en una ronda de contactes i trobem actituds diverses. Penso que amb algunes entitats financeres podrem arribar a acords. En el cas d’altres, han mostrat de moment una actitud que considerem que no és la que reclama el moment que estem vivint”.

El document es concep doncs, també des de la coresponsabilitat. En aquest sentit, l’Ajuntament planteja i treballarà per materialitzar múltiples accions però, així mateix, considera imprescindible el treball conjunt i en col·laboració dels diferents actors implicats: administracions, institucions financeres, entitats del tercer sector i grups de defensa de drets dels ciutadans, entre altres.

Amb la voluntat  de promoure el debat polític i ciutadà sobre les mesures i cercar el màxim consens, el document s’ha presentat davant els grups municipals en Comissió Informativa i també a entitats que treballen en aquest àmbit com ara la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) a Sabadell. El proper dilluns es presentarà al Consell Assessor de l’Habitatge. S’inicia, així, un procés de diàleg, aportacions i esmenes per tal d’enriquir i complementar la proposta i presentar-la, el més consensuada possible, davant el Ple municipal.

Les mesures proposades pel document preveuen una despesa de 6,34 milions d’euros entre 2013 i 2015 (més de 2 milions d’euros l’any), dels quals l’Ajuntament aportarà al voltant del 80%. Val a dir, però, que aquestes accions s’emmarquen en el desenvolupament global de la política d’habitatge municipal que inclou molts més serveis i actuacions i que, per tant, la despesa de l’Ajuntament en aquesta matèria és molt més elevada.

Les propostes del document preveuen tant mesures d’acció immediata per donar resposta a les famílies que es troben en les situacions més complicades com accions preventives per evitar l’exclusió en matèria d’habitatge adreçades a ciutadans i ciutadanes o famílies amb dificultats.

Més habitatges per al Fons d’Emergència Social i més prestacions

Entre les mesures d’acció immediata, es preveu incrementar el Fons d’Emergència Social en 70 habitatges més, fins a arribar a uns 300. Aquest augment, que es preveu culminar en dos anys (entre 2013 i 2015), es conformaria amb l’aportació de 20 habitatges provinents del parc públic i una cinquantena procedents d’entitats financeres amb les quals es vol arribar a acords de cessió.  Una altra de les mesures passaria per convenis amb entitats del Tercer Sector com Càritas o Creu Roja per impulsar projectes d’habitatges compartits per a famílies monoparentals amb fills menors i amb ingressos insuficients, per tal de garantir la dignitat residencial. Una altra acció seria elaborar un protocol d’actuació per a casos de desnonaments on hi hagi presència de menors.

Les mesures del document passen, així mateix, per incrementar els recursos econòmics destinats a prestacions. Les prestacions d’urgència social per fer front a situacions de risc social, especialment en matèria d’habitatge, augmentaran enguany un 20% fins a arribar als 455.000 euros l’any. També es vol donar continuïtat al conveni amb CASSA per fer front a situacions de pobresa energètica, és a dir a situacions on no es pugui fer front al pagament del subministrament d’aigua.  La mesura preveu un pressupost de 70.000 euros per al període 2013-2015. 

Encara en l’àmbit de les prestacions, es proposa establir un fons per a la gestió de prestacions d’urgència especialment destinat al pagament de lloguer en habitatges públics. Un Fons que es nodriria dels ajuts en aquest àmbit procedents de la Diputació de Barcelona i de l’Agència de l’Habitatge i al qual es destinarien 1.200.000 euros fins al 2015 (400.000 euros/any).

D’altra banda, es destinaran més de 800.000 euros fins al 2015 (enguany 271.000) del pressupost municipal per ajudar famílies desnonades de l’habitatge habitual a fer front a la plusvàlua.

Suport a les comunitats i accions als barris

El document de mesures contempla la intervenció en l'àmbit comunitari i també en el territorial, posant l'accent en aquelles comunitats de veïnatge i en aquells barris que requereixin més atenció. Pel que fa a l'àmbit comunitari, l'objectiu és informar, assessorar i acompanyar a aquelles comunitats que ho requereixen, donant sortida a problemàtiques que afecten al conjunt de la comunitat i quan no es poden resoldre mitjançant la mediació (situacions d’impagament prorrogat de quotes comunitàries, per exemple). Pel que fa a l'àmbit territorial, es proposa mantenir un equip de treball específic a Can Llobateres, incrementar els recursos específics per treballar més intensament a Can Puiggener, en el marc de l’acció integral que s’està portant a terme al barri i reprendre les actuacions relacionades amb l’habitatge del Pla de Barris de la zona sud.

Entrada al mercat de lloguer d’habitatges desocupats

Les mesures del document contemplen l’establiment d’acords amb les entitats financeres perquè aquestes cedeixin habitatges per al lloguer social. Així mateix, es proposa aplicar un increment del 50% de l’Impost de Béns Immobles (IBI) per als habitatges que estiguin desocupats. En aquest sentit, l'Ajuntament ja va acordar aplicar aquest recàrrec del 50% en l’IBI sobre habitatges amb aquesta característica. Per fer-lo efectiu, però, és necessari que abans l’administració superior  defineixi legalment el significat i implicacions del que és un “immoble desocupat”.

Un únic punt d’atenció al ciutadà en matèria d’habitatge

Per tal d’actuar de formar preventiva abans que es produeixi la pèrdua de l’habitatge es vol facilitar al ciutadà un accés fàcil i directe als diferents serveis municipals en aquesta matèria. És per això que es proposa traslladar els diferents serveis municipals relacionats amb l’habitatge (Servei d’Habitatge, Habitatge Social dels Serveis Socials Bàsics, VIMUSA) a un sol espai (el Vapor Codina, seu de VIMUSA), amb l’objectiu d’oferir un únic punt d’atenció, que permeti un millor servei i incrementar la coordinació entre els diferents professionals que treballen en aquest àmbit.

 

10 objectius

El conjunt de mesures del document s’articulen en un total de 10 objectius. Les 32 accions, algunes de les quals ja mencionades, serien:

Objectiu 1: Adaptar el contingent d’habitatges d’emergència social a les característiques i necessitats dels col·lectius més vulnerables:

-         Incrementar la dotació d’habitatges destinats al Fons d’Emergència Social

-         Rehabilitar pisos públics per incorporar-los al Fons d’Emergència Social

-         Fomentar l’ús adequat i digne dels habitatges compartits a través de convenis amb el Tercer Sector

-         Adaptar el recurs d’Habitatges d’Emergència Social al nou context residencial.

-         Extensió dels ajuts implícits associats als habitatges de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya a tots aquells altres del patrimoni públic que formen part del Fons d’Emergència Social.

 

Objectiu 2: Adequar el parc d’habitatge públic i privat a les noves necessitats residencials de la població.

-         Continuar prioritzant les promocions de protecció destinades al lloguer.

-         Establiment d’un fons per a la gestió de prestacions d’urgència especial per al pagament del lloguer i de quotes d’amortització per a persones amb un habitatge protegit.

-         Proporcionar arranjaments a habitatges de gent gran per tal de fer-los més accessibles.

-         Promoure la mediació per al lloguer social.

-         Instar la Generalitat de Catalunya per l’extensió de l’Avalloguer (un règim de cobertures que actualment existeix per a cases i pisos del mercat privat) com a assegurança de cobrament de les rendes en els contractes de lloguer d’habitatge protegit.

Objectiu 3: Incentivar i promoure l’entrada al mercat de lloguer d’habitatges desocupats.

-         Establir acords amb entitats financeres per a la cessió d’habitatges destinats a lloguer social.

-         Aplicar l’increment del 50% de l’IBI per a aquells habitatges que estiguin desocupats.

Objectiu 4: Intervenir en l’àmbit comunitari per donar suport a les situacions derivades de la crisi econòmica i la seva repercussió en les persones i l’habitatge.

-         Continuar oferint suport, acompanyament i tutela a les comunitats de veïnatge i promoure accions mínimes de manteniment dels habitatges i elements comuns.

-         Continuar amb l’establiment i proposta d’eines a les comunitats per incidir en situacions d’ús indegut dels habitatges.

Objectiu 5: Dur a terme intervencions específiques en aquells territoris de la ciutat amb una major concentració de problemàtiques relacionades amb l’habitatge.

-         Mantenir un equip de treball específic a Can Llobateres per incidir en temes d’habitatge

-         Incrementar recursos específics per treballar de forma més intensiva en matèria d’habitatge a Can Puiggener, en el marc de l’acció integral que s’hi està duent a terme.

-         Represa de les actuacions relacionades amb l’habitatge del Projecte d’Intervenció Integral en els teixits urbans i socials de la zona Sud de Sabadell.

Objectiu 6: Prioritzar la intervenció preventiva abans que es produeixi la pèrdua de l’habitatge, oferint orientació i ajuts que permetin alliberar renda disponible a les famílies.

-         Fer visible la finestreta única d’atenció per part dels serveis municipals de l’habitatge amb l’establiment d’un únic punt físic d’accés per a la ciutadania.

-         Continuar la tasca d’informació, assessorament i intermediació a través d’Ofideute Sabadell amb famílies que es troben en risc de perdre l’habitatge.

-         Reforçar les prestacions econòmiques d’urgència social per a fer front a situacions de risc social, especialment en matèria d’habitatge.

Objectiu 7: Establir mesures per minimitzar les conseqüències socials més dramàtiques dels processos de desnonaments.

-         Elaborar un protocol d’actuació per a casos de desnonaments on hi hagi presència de menors.

-         Compensació de l’impost de plusvàlua per a aquelles persones que han estat desnonades.

 

Objectiu 8: Garantir l’atenció social per a aquelles persones que es troben en situació d’exclusió residencial severa.

-         Consolidar el dispositiu d’atenció residencial Sabadell Sostre.

Objectiu 9: Concertar amb altres ens, entitats o organismes convenis que puguin complementar i donar valor afegit a les accions que es realitzen:

-         Donar continuïtat al conveni amb CASSA per a fer front a situacions de pobresa energètica.

-         Donar continuïtat al conveni amb Creu Roja per al programa d’Economia Domèstica per donar suport a les persones en la reorganització de la seva llar davant una situació de reducció d’ingressos.

-         Donar continuïtat al conveni amb el Col·legi Professional de Procuradors perquè traslladin a l’Ajuntament casos en els quals intervinguin que afectin famílies en condicions de vulnerabilitat, per tal que l’administració tingui un marge d’actuació més ampli, abans que es produeixi la pèrdua de l’habitatge. 

-         Donar continuïtat al conveni amb l’Associació d’Empleats Jubilats i Pensionistes de Caixa Sabadell per acompanyar les famílies en les converses amb les entitats financeres.

-         Donar continuïtat al conveni amb el Servei de Mediació de l’Habitatge de Càritas.

-         Signar un conveni entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Ajuntament de Sabadell per facilitar la intervenció global i la gestió dels habitatges de promoció pública de Can Llobateres. 

Objectiu 10: Establir protocols d’actuació d’àmbit supramunicipal amb administracions i empreses que disposen d’habitatge a Sabadell. Es tracta de mesures per oferir una atenció i suport els més adients possibles, a través de la col·laboració interinstitucional.

-         Donar continuïtat al Protocol de derivació Ofideute-Generalitat

-         Donar continuïtat al Protocol d’Intermediació CEVASA/Sabadell Lloguer Social

-         Donar continuïtat al Protocol d’Intermediació amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.