El servei d’autopréstec arriba a les biblioteques
Amb la instal·lació de màquines a la zona d’acollida de l’equipament, es pot dur a terme directament el préstec i retorn dels documents, renovar els terminis, recollir les reserves i fer altres consultes.
Per fer ús del servei, és imprescindible portar el carnet de la xarxa de biblioteques municipals, o bé el carnet al mòbil, gràcies a l’app BibliotequesXBM.
La implementació de l’autopréstec permet que els usuaris puguin gestionar directament el servei, amb el màxim d’autonomia i privacitat. La tecnologia RFID (Radio Frequency Identication) de radiofreqüència està pensada principalment per automatitzar la gestió del préstec i el control de la seguretat: el sistema està compost de lectors que incorporen antenes que llegeixen les dades emmagatzemades als documents.
Els punts d’autopréstec disposen de pantalles tàctils que van indicant tots els passos a seguir i que permeten endur-se i retornar diversos documents alhora en una única operació. Quan l’usuari s’emporta els documents en préstec, pot imprimir un rebut on li apareix la data de retorn. I sempre hi haurà el personal disposat a ensenyar i ajudar en el tràmit.
Les millores per a les biblioteques amb l'ús de la tecnologia RFID són múltiples: lectures de documents més ràpides i precises, control de seguretat més fiable, més autonomia i privacitat per a l'usuari, etc.
Una part de la despesa en RFID es va executar fa un temps en la implementació de la tecnologia a la biblioteca Vapor Badia i, ara en una segona fase, s’ha procedit a la instal·lació d’una bústia automàtica de retorn 24 h.
El cost d’aquest projecte, 217.195 €, s’ha finançat al 50% per l’Ajuntament de Sabadell i Programes Operatius dels Fons Feder de la Unió Europea.