L’alcalde de Sabadell i el conseller Santi Vila visiten l’inici de la perforació del segon túnel del perllongament dels FGC a Sabadell
L’Ajuntament aconsegueix el compromís de la Generalitat per acabar l’estudi informatiu del soterrament de la línia a la zona de Gràcia - Can Feu
L’alcalde de Sabadell, Joan Carles Sánchez, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, han visitat avui les obres de perllongament de la línia del Vallès (FGC) amb motiu de l’inici dels treballs de perforació del segon túnel de la línia. Paral·lelament, continuen els treballs a les estacions. La trobada ha comptat també amb la presència de diversos regidors i portaveus municipals, a més de membres de les comissions de seguiment de les obres del Metro.
La tuneladora excavarà en els pròxims mesos 2,9 quilòmetres de túnel, des del parc del Nord fins a Sabadell Estació, que es completaran amb el tram de 700 metres de pantalles, ja executat, entre el parc del Nord i Ca n’Oriac.
En total, sumant-hi els trams corresponents a les estacions, la línia perllongada dels FGC tindrà 4,4 quilòmetres i cinc estacions: quatre de nova construcció i l’actual Sabadell Estació, que se soterrarà i remodelarà. Les obres tenen un pressupost d’uns 430 milions d’euros. Es preveu que les obres de perllongament estaran enllestides al llarg del 2015, tal com ha confirmat l’actual director general de Carreteres, Xavier Flores.
L’alcalde, Joan Carles Sánchez, ha destacat que “avui és un bon dia per a la ciutat, perquè ja fa uns mesos que es va recuperar l’obra i s’ha iniciat la perforació del segon túnel i, per tant, una de les parts fonamentals dels treballs”. Sánchez ha afegit que “aquest projecte significa reestructuració del servei dels ferrocarrils cap a la zona nord de la ciutat, molt poblada, i recuperar aquesta obra dintre del calendari és una bona notícia per Sabadell”.
Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha afirmat que “volem testimoniar el compliment dels compromisos del Govern de la Generalitat amb Sabadell perquè el transport públic és una de les pedres angulars de l’estat del benestar”. Vila també ha volgut assenyalar que “afortunadament aquesta és una de les poques infraestructures on podem mantenir la inversió”.
Cobriment de les vies a Can Feu
Posteriorment a la visita que s’ha dut a terme a la zona d’obres del pou d’atac, el conseller ha mantingut una reunió amb l’alcalde de Sabadell a l’Ajuntament per tractar diverses qüestions sobre l’evolució dels treballs. A la trobada també hi han assistit la tinenta d’alcalde de l’Àrea d’Habitatge, Urbanisme i Espai Públic, Marta Farrés; el regidor d’Urbanisme, Josep Ayuso, el regidor de Sostenibilitat, Lluís Monge, i Xavi Flores, director general de Carreteres.
Sobre el soterrament de la línia al pas per la zona de Gràcia - Can Feu, l’Ajuntament ha aconseguit el compromís de la Generalitat de fer l’estudi informatiu que ha de permetre conèixer el cost de l’obra.
En aquest sentit, l’alcalde de Sabadell ha dit que “l’obra a Gràcia es va modificar perquè es pogués fer el soterrament o ara o més endavant. Per a nosaltres és estratègic treure de l’àmbit residencial aquest tram de via. Estem estudiant diferents alternatives per veure si es pot generar els recursos per fer-ho”.
A la reunió també s’ha acordat convocar, els propers dies, la Comissió de Seguiment de Ciutat per explicar a tots els seus membres el calendari dels treballs a partir d’ara.
Estat dels treballs
El primer túnel del perllongament es va completar el novembre de 2011 amb l’arribada de la tuneladora a Sabadell Estació. Per motius pressupostaris, les obres es van aturar temporalment el gener de 2012 i l’octubre del mateix any es van reprendre.
En aquests mesos, s’han dut a terme les tasques per desmuntar la tuneladora i traslladar-la per peces des de Sabadell Estació fins al pou d’atac de parc del Nord. Ara, un cop un cop muntada i posada novament a punt, ha començat a excavar el segon túnel, alhora que continuen els treballs en la major part de les estacions.
Pel que fa a les noves estacions, actualment s’està treballant a Eix Macià/Creu Alta i Plaça Major i pròximament començaran els treballs a l’estació i la cua de maniobres de Ca n’Oriac. D’altra banda, estan molt avançats els treballs en l’estació i la via provisionals de Sabadell Estació, així com l’obra civil de plaça d’Espanya.
El túnel es finalitzarà durant el 2014. Les actuacions a portar a terme posteriorment són la col·locació de la via i la catenària, les instal·lacions i comunicacions, la senyalització i enclavaments i l'arquitectura de les estacions. Es preveu que la línia perllongada entri en funcionament el 2016. Es calcula que la represa de l’obra està generant prop de 600 nous llocs de treball, entre directes i indirectes.