Més de 2 milions d’euros per millorar l’eficiència, la seguretat, el confort i la sostenibilitat del transport públic
Tots aquests avenços van lligats a la implementació del nou SAE, un complex sistema que monitoritza en temps real tota la informació del servei. Aquest projecte ha comptat amb 1.110.605,51 euros i renova completament la tecnologia existent, que data de l’any 2001. Gràcies al nou SAE, els usuaris disposaran de dades en temps real molt més precises i fiables, com ara la puntualitat o les possibles incidències en el servei. Aquestes dades ja estan disponibles a l’aplicació mòbil de TUS i als panells d’informació de les parades. Pròximament, també ho estaran a les noves pantalles a bord.
La major precisió i fiabilitat de les dades que proporciona el nou SAE també comportarà millores en la gestió del servei. En aquest sentit, TUS tindrà més control sobre la posició dels vehicles, els recorreguts, les incidències del servei i la comunicació entre el personal de conducció i el centre de control de trànsit, entre d’altres. El nou sistema també incorporarà altres funcionalitats útils com el comptatge de passatgers, per conèixer en temps real l’ocupació de cada autobús, i un sistema d’ajuda a la conducció eficient. A més, permetrà instal·lar sensors ambientals en alguns dels vehicles.
Finalment, la flota també incorporarà un sistema d’informació Ciberpass per a les persones cegues o deficients visuals que esperen a la parada. A més els autobusos disposaran d’altaveus exteriors que en aturar-se a la parada, informaran del número de línia i de la destinació.
136 nous panells d’informació en parades
Paral·lelament al nou SAE, l’Ajuntament i TUS han iniciat la instal·lació de 136 nous panells d’informació a l‘usuari a les parades. Aquests permetran millorar la fiabilitat dels panells actuals i afegiran noves funcionalitats. Per exemple, permetran informar de les possibles incidències del servei.
Dels 136 panells, 81 substitueixen als ja existents i 55 s’incorporaran en parades que encara no en disposen. Pel que fa a la seva ubicació, es col·locaran 115 integrats en marquesines existents i 21 en nous pals de parada. Estaran repartits per tots els barris de la ciutat en funció de la demanda d’ús de les parades i el volum de línies que hi passen.
Aquesta última actuació ha comptat amb 889.986,43 euros. L’empresa
encarregada d’executar tots els projectes ha estat la unió temporal d’empreses formada per AEC Group i MyBus Iberia.
Renovació progressiva de la flota
A banda de totes aquestes millores, l’Ajuntament i TUS continuen avançant en la renovació progressiva de la flota i la instal·lació de punts de càrrega d’autobusos elèctrics.
D’una banda, el passat mes de juliol el Ple va aprovar la incorporació de 13 noves unitats de vehicles híbrids i elèctrics a la flota d’autobusos urbans. Amb aquests, ja seran 41 vehicles –d’una flota de 67 unitats- que circulen generant baixes emissions, és a dir, el 62% del total del nombre d’autobusos. La incorporació dels vehicles es farà previsiblement a principis de 2024.
A banda d’això, aquesta primavera començaran les obres per instal·lar 6 nous punts de càrrega d’autobusos elèctrics a les cotxeres de TUS. Aquest projecte comptarà amb un pressupost de 895.400 euros i servirà per carregar els autobusos elèctrics de propulsió totalment elèctrica, que fan necessària la transformació de les cotxeres i l’adquisició dels carregadors.
El projecte de modificació de les cotxeres inclou la instal·lació d’un centre de transformació de tensió que permetrà augmentar la potència contractada i la implantació inicial de 6 carregadors elèctrics dobles, per un total de càrrega de 12 vehicles simultàniament.
La renovació progressiva dels autobusos té diversos objectius. D’una banda, es reduiran les emissions de gasos contaminants i es millorarà la qualitat i l’eficiència econòmica de la flota. D’altra banda, la renovació també permetrà millorar la comoditat de les persones usuàries i de la ciutadania en general, en incorporar vehicles amb menys vibracions, menys soroll interior i exterior i amb nous dissenys que permeten l’aprofitament màxim dels espais del vehicle.