El 40è aniversari de l’OMIC marca el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores de 2023
Dades atencions 2022
Al llarg de l’any 2022 l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha atès 4.830 casos, el 26,89% corresponen a consultes i reclamacions sobre subministraments bàsics de la llar, el 17,12% sobre telecomunicacions, el 17,27% sobre productes i la resta, casos d’habitatge i altres serveis. Pel que fa als canals d’entrada d’aquestes consultes i reclamacions, les consultes telefòniques suposen el 41,95% del total de casos atesos, les reclamacions i consultes per internet el 29,71%, i les reclamacions presencials un 28,34%.
La Junta Arbitral de Consum completa el marc jurídic de protecció de les persones consumidores i usuàries, substituint l’actuació dels Jutjats i Tribunals per una actuació privada, subjecta a menys formalitats i amb els mateixos efectes vinculants que una sentència. L’any 2022 ha gestionat un total de 465 expedients, entre expedients resolts per laudes (74), expedients resolts per mediació (82) i expedients d’empreses que no han acceptat l’arbitratge (195).
En xifres globals de la secció de Consum, el 46% de les reclamacions s’han resolt l’any 2022 amb resultat favorable per a les persones consumidores.
A banda, el darrer any s’han organitzat tallers, exposicions i activitats de sensibilització per fomentar el consum responsable.
40è aniversari
Enguany se celebra el 40è aniversari de l’OMIC. Aquest és un servei municipal gratuït que té com a objectiu ajudar els ciutadanes i les ciutadanes de Sabadell, ja siguin consumidors, comerciants o usuaris, a conèixer els seus drets i deures en temes de consum. La tasca del personal de l’OMIC s’emmarca en el projecte global de construcció d’una ciutat centrada en l’atenció a les persones i la qualitat de vida, fomentant la mediació i l’arbitratge com a mitjà de resolució de conflictes.
A més aquest any la unitat mòbil de Consum de la Diputació de Barcelona visitarà Sabadell el dia 22 de març a la plaça del Pi on, entre altres coses, també es donarà a conèixer la tasca de l’OMIC.
Pel que fa a les activitats de sensibilització, aquest 2023 s’ha programat un seguit de propostes, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, que s’organitzen a centres educatius de la ciutat i altres equipaments municipals: l’activitat “Qui veu el meu perfil? Privacitat a Internet”, adreçada a joves entre 6è de primària i 3er de l’ESO; “Que t'hi jugues?”, per a alumnes de 4t de l’ESO; “Oh! La joguina no juga” pensada per a infants de P5; i finalment una activitat de Consum conscient ideada per a la ciutadania en general.
Les activitats que es proposen pretenen sensibilitzar i educar d’una manera lúdica sobre el malbaratament alimentari, la reutilització de materials, el reciclatge o el consum d’energia i aigua, així com donar a conèixer els drets que tenim com a persones consumidores.
Dia Mundial dels Drets del consumidor
El 15 de març de 1962 el president dels EUA John F. Kennedy va pronunciar un discurs davant el Congrés d'aquest país incidint en els drets dels consumidors. La data va quedar definitivament instaurada de forma oficial per l'ONU l'any 1983 i es va començar a celebrar cada 15 de març el Dia Mundial dels Drets del Consumidor per augmentar la consciència mundial sobre aquests drets.