L’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor de Sabadell ha atès més de 9.500 persones l’any passat
El Servei Municipal presenta la memòria de 2012 coincidint amb el Dia Mundial del Consumidor
L’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (OMIC) de Sabadell ha fet públic avui el balanç d'activitat del servei durant l’any 2012 coincidint amb el Dia Mundial del Consumidor. Segons aquesta memòria, l’OMIC va atendre 9.527 ciutadans i ciutadanes durant l’any 2012.
Com a organisme d'àmbit municipal, des de l’OMIC s’informa els consumidors i consumidores sobre els seus drets i deures en temes de consum i alhora, si procedeix, es tramiten les seves queixes, reclamacions, denúncies i sol·licituds d'arbitratge. En aquest sentit, es treballa conjuntament amb la Junta Arbitral de Consum de Sabadell. Aquest és un sistema extrajudicial i voluntari ofert des de l’Ajuntament de Sabadell, que permet resoldre els conflictes de consum entre les empreses i els seus clients amb caràcter vinculant i de manera ràpida i gratuïta, substituint així l'actuació dels jutges i tribunals. La resolució o laude emès per la Junta Arbitral obliga les parts de manera similar a una sentencia judicial.
Del total d’atencions dispensades per l’OMIC durant el 2012, 7.015 van ser consultes en matèria de consum (per via telemàtica i presencial) i les 2.512 restants van ser queixes, denúncies i reclamacions contra empreses, especialment del sector de la telefonia, subministraments bàsics, asseguradores i serveis prestats a domicili. De les 1.488 reclamacions tramitades amb gestions de mediació per part de l’OMIC, unes 900 van resultar favorables per a la part consumidora, 122 van resultar desfavorables i en 464 casos, la persona consumidora va desistir de continuar reclamant per la via arbitral, malgrat l’oferiment de fer aquesta derivació per part de l’OMIC.
Per la seva banda, la Junta Arbitral de Consum de Sabadell va rebre durant 2012 un total de 639 sol·licituds d’arbitratge, el que suposa un augment d’un 5% respecte l’any 2011. Gairebé el 60% de les sol·licituds versaven sobre problemes derivats del sector de les telecomunicacions.
Dels expedients tancats durant 2012, s’han resolt pràcticament tots, la meitat dels quals per laude o mediació i l’altra meitat per altres causes com derivació a d’altres juntes o desistiment del reclamant. Només en el 30% dels casos, les empreses reclamades no van acceptar l’arbitratge. No obstant, aquest percentatge representa una millora important respecte a la mitjana dels cinc últims exercicis, superior al 37% del total dels expedients que havien arribat a la institució arbitral.
Dia Mundial del Consumidor
El dia 15 de març de 2013 es compleix el 50è aniversari del discurs del president John Fitzgerald Kennedy al Congrés dels Estats Units, que va marcar l’inici de la defensa dels drets dels consumidors. En aquell discurs es reconeixia a les persones consumidores com un col·lectiu amb drets i deures i a l’Administració com a mitjà per protegir i defensar els mateixos. Per això, el 15 de març fou elegit Dia Mundial del Consumidor.
En aquest dia, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Sabadell reivindica, entre d’altres coses, que cal continuar amb la extensió d’una cultura de l’arbitratge entre la ciutadania i les empreses i aplicar millores en la gestió dels procediments.
L’OMIC de Sabadell es va crear l’any 1983. Com moltes d’altres a tot l’Estat Espanyol, es va posar en marxa per pal·liar els efectes socials de la intoxicació massiva per l’oli de colza. No obstant això, fa molt de temps que va ampliar la seva activitat, de forma que l’OMIC atén gratuïtament consultes i reclamacions de tots els temes relacionats amb el consum. Per la seva banda, la Junta Arbitral de Consum de Sabadell es va crear el 23 de març de 1998, fruit d’un acord entre diverses administracions (Institut Nacional del Consum, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Sabadell), amb el suport institucional de la Universitat Autònoma de Barcelona i de diferents entitats de la ciutat.