PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

El programa Sabadell Mediació resol favorablement més del 80% dels casos iniciats l’any passat

L’avaluació del servei Sabadell Mediació és molt positiva, ja que dels casos iniciats durant el 2012 s’han resolt favorablement un total de 167, el que representa el 82,6%.

D’altra banda, 28 casos (un 13.8%) no han aconseguit millorar la situació de conflicte. D’aquests, 28 casos es van interrompre 25 i 3 van finalitzar la mediació sense cap acord entre les parts. Els 7 casos restants, continuen en procés.

Sabadell Mediació, que funciona des del 2005, intervé en la gestió dels conflictes amb l’objectiu que les parts enfrontades elaborin pactes que els siguin òptims i evitar, d’aquesta manera, la confrontació i el litigi. També desenvolupa programes de prevenció del conflicte.

En aquest sentit, la mediació permet afrontar els conflictes sense que les relacions personals es malmetin, expressar i defensar els propi interessos i punts de vista i escoltar i comprendre els interessos i les opinions dels altres.

A més, la mediació té per objecte l’entesa entre les parts; cercar solucions a través del pacte, que siguin igualment òptimes per a totes les parts interessades.

D’altra banda, en l’àmbit de la prevenció, des Sabadell Mediació es duen a terme tant accions de caràcter educatiu, mitjançant tallers per desenvolupar habilitats i eines per l’afrontament positiu dels propis problemes i conflictes, així com un programa de suport a la mediació escolar. De fet, en el marc de la prevenció, l’any 2012 s’ha iniciat un nou programa de suport als programes de mediació dels centres educatius de la ciutat.

La gestió de conflictes

En l’àmbit de la gestió de conflictes, el servei de mediació municipal, Sabadell Mediació és un servei ja consolidat, que ha esdevingut imprescindible per l’abordatge de la intervenció pública en matèria de convivència ciutadana, més encara des dels darrers anys, en què la crisi econòmica ha impactat en la ciutadania de manera virulenta originant conflictes nous entre persones que habitualment gaudien d’una convivència “en pau”.

Això es detecta a les relacions personals de veïnatge, a les comunitats de veïns, però també a les relacions familiars que es veuen afectades per la fragilitat econòmica i laboral, i que, davant els conflictes, necessiten una resposta que tingui cura de preservar les relacions personals i socials a través d’intervencions facilitadores i no litigioses.

En total l’any 2012, el nombre de casos atesos han estat 227, dels quals 202 han iniciat una mediació.

Quant a la tipologia de casos, de l’àmbit comunitari, s’han atès, 107 casos entre veïnals, escolars, associatius, espai públic etc., d’entre els què destaquen, principalment, els conflictes entre veïns a causa dels sorolls.

En aquest sentit, assenyalar que l’actual ordenança de sorolls municipal contempla la possibilitat de fer us de la mediació en primera instància per mirar de solventar els conflictes que tenen com a objecte les molèsties ocasionades per aquest motiu.

Al llarg de 2012 s'ha augmentat l'atenció a conflictes que s'originen dins l'àmbit familiar. Es detecta cert impacte de la crisi en la desestabilització de les relacions familiars davant situacions de precarietat econòmica i laboral. En aquest sentit, s'han atès 23 casos familiars.

Quant a les comunitats de veïns, Sabadell Mediació, a través del PROGRAMA ESCALES posa a l’abast dels veïns i veïnes intervencions per facilitar la gestió, organització i bon funcionament de les comunitats de propietaris i reforçar, així, la convivència i el bon veïnatge.

Al llarg de l’any 2012, el servei ha treballat amb 70 escales de veïns sobre problemàtiques relatives a l’organització i funcionament de la comunitat, gestió administrativa i econòmica, manteniment i neteja de l’escala, desacords respecte a obres de manteniment, rehabilitacions, usos dels espais comuns, terrats, instal·lacions, ascensors, etc.

Aquest any, s’ha detectat un augment (en un 64%) de conflictes originats per les dificultats de pagament de les quotes de comunitats.

Avaluació del Servei

Amb l’objectiu de millorar la prestació del servei, des de mitjans del 2012 s’ha demanat als usuaris quina valoració fan del servei, mitjançant una enquesta de satisfacció, elaborada per la Diputació de Barcelona i que actualment s’està utilitzant en uns 15 municipis que compten amb serveis municipals de mediació.

Respecte les preguntes que tenen a veure amb el seu conflicte concret, les respostes varien en funció de les expectatives inicials i la resolució final del seu conflicte (de mitjana s’obté un 6.8 sobre 10), encara que en aquest mateix apartat, les preguntes relatives a la utilitat de la mediació per clarificar el conflicte, per establir la comunicació amb l’altre part i per valorar alternatives per solucionar el conflicte superen la mitja i arriben al 7.6 sobre 10.

Finalment, pel que fa a la satisfacció global, els usuaris valoren molt satisfactòriament el servei de mediació (9.1 sobre 10). Així, responen molt positivament les preguntes relatives a la pròpia experiència (8 sobre 10) i a si recomanarien el servei a una altra persona la gran majoria respon afirmativament (9.3 sobre 10).

Per accedir al servei Sabadell Mediació es pot fer a través de diferents vies: personalment, a través de qualsevol de les oficines d’atenció ciutadana; per telèfon, trucant, directament, al telèfon 937453184 o a través del 010; i per internet, a través del web: www.sabadell.cat/mediacio