PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Intercanvi generacional

"Memòria Viva" al barri de Les Termes

Promou:
Programa d'Intervenció comunitària de l'Ajuntament de Sabadell, conjuntament amb la Diputació de Barcelona, l'entitat Creart i la Cooperativa Trama.

Descripció:
El projecte gira al voltant del concepte de MEMÒRIA VIVA; entesa com el pont entre el passat i el present. Posant en valor la memòria històrica i el passat del barri amb les històries de vida de qui hi viu actualment i amb l’ entorn, l’ espai físic, les places i carrers i els usos que se'n fan.
Entenent l'espai públic com un espai habitable, comú, on les vivències generen records i aquests records vinculen les persones entre elles i amb el barri, la seva història personal i la seva comunitat.
La finalitat és potenciar el sentiment de pertinença dels veïns i veïnes envers el barri. Dignificar-lo des d'actuacions educatives, culturals i artístiques com a instruments de cohesió social i millora de la convivència.
Des de l'Institut es realitzaran 4 sessions de reflexió entorn els següents conceptes a través de pràctiques artístiques, 1 sessió d'intercanvi amb el grup de gent gran i l'organització de la jornada festiva.
 
 
A quina necessitat, repte o millora dóna resposta?
Les noves formes de relacionar-nos, la diversitat cultural, les múltiples realitats socials entre d'altres factors han condicionat la manera d'interactuar entre el veïnat i els vincles emocionals amb el barri.
La falta de relació entre comunitats diverses i la diferència generacional genera una desconfiança basada en el desconeixement mutu. Aquest sentiment pot anar minvant a través d'espais d'interacció entre aquestes múltiples realitats, generant així un major sentiment de barri i comunitat.
 
Definició del servei:
Consisteix en un projecte intergeneracional on hi participen joves de 4t d'ESO i persones majors de 60 anys.
L'objectiu és millorar la percepció del propi barri des del recull de vivències personals, records i històries de vida del veïnat.
Es realitzaran sessions amb els dos grups per separat, continuant amb sessions mixtes i finalitzant amb una jornada festiva a l'espai públic per exposar el resultat de les diferents reflexions.
A les sessions es treballaran conceptes relacionats amb la pertinença al barri, la diversitat cultural, la intergeneracionalitat, els processos migratoris i la relació amb el barri a través de la creativitat i l'expressió artística. El resultat del procés consistirà en una festa de barri on s'exposarà una instal·lació artística efímera a l'espai públic ideada i creada pels alumnes i participada per la resta del veïnat.
Després de les sessions i de la intervenció artística a l'espai públic es farà una sessió d'avaluació per avaluar l'experiència dels i les joves. Es documentarà el procés a través de fotografies i material audiovisual per a deixar constància de les reflexions i les accions realitzades pels joves.
 
Accions d'aprenentatge:
- Reflexionar sobre les interaccions a i amb l'espai públic.
- Potenciar una mirada empàtica entre diferents col·lectius i realitats diverses.
- Fomentar la creativitat i l'expressió artística com a via de diàleg.
- Treballar la memòria històrica del barri i els processos migratoris des de les vivències personals.
- Promoure valors relacionats amb la convivència, el respecte i la corresponsabilitat.
- Promoure el diàleg entre joves i gent gran d'un mateix barri.
 
Competències clau:
- Competència en consciència i expressió culturals
- Competència en comunicació lingüística
- Competència personal, social i aprendre a aprendre
- Competència ciutadana
 
Objectius:
- Generar espais de trobada per reforçar vincles entre el veïnat i les diferents generacions.
- Augmentar el sentiment de pertinença del veïnat respecte al seu barri a través de la implicació personal en accions col·lectives.
- Conèixer la història del barri relacionant-la amb les vivències del present.
- Posar en valor la diversitat, reconèixer-la, fer-la visible i millorar l’ impacte en la convivència.
- Utilitzar les arts plàstiques com a mitjà d'expressió.
- Implicar les famílies de l'alumnat en algun moment del procés.
 
Desenvolupament:
Nombre d’alumnes: 2 grups classe
Temporalització i horaris: durant un trimestre. Les sessions faran en horari lectiu dins del centre i l'acte final es durà a terme un dissabte a un espai emblemàtic del barri.
Localització del servei: dins els centres educatius, excepte 2-3 sessions, que es realitzaran a d'altres equipaments de la ciutat.
Abast territorial: l'impacte esperat té una repercussió de barri

Informació i inscripció:
Servei de Democràcia deliberativa i Intervenció Comunitària
Persona de contacte: Carla Fontanella
Telèfon: 93 745 31 72
Correu electrònic: IC@ajsabadell.cat

 

Imprimeix Correu electrònic