L’Ajuntament presenta els projectes sobre la mobilitat sostenible i l’eficiència energètica de Sabadell realitzats en el marc del conveni amb La Salle Campus Barcelona - URL
L’Ajuntament de Sabadell va presentar el passat 17 de novembre els primers resultats del conveni de col·laboració amb la Fundació Privada Universitat i Tecnologia (Funitec-La Salle), vinculada a la Universitat Ramon Llull, per promoure la innovació i les TIC, en el marc del programa Sabadell Ciutat Intel·ligent, signat el passat més de juny. Aquest conveni, de dos anys de durada, planteja un marc obert de col·laboració tècnica entre les dues entitats, centrat en recerca i formació sobre les “smart cities” que sigui aplicable a la ciutat de Sabadell, en àmbits com mobilitat urbana, medi ambient, energia o modernització de l’administració.
En paraules del tinent d’alcalde i regidor del programa Smart City, Josep Ayuso, “aquest conveni és un exemple de col·laboració desinteressada entre la universitat i l’administració local en pro de la innovació en noves tecnologies i solucions per la gestió urbana. Els projectes que han treballat aquests estudiants responen a les necessitats de l’Ajuntament, en el camp de la mobilitat sostenible i l’eficiència energètica dels edificis municipals, que són responsables d’una part important de la factura energètica de l’Ajuntament i també de la seva empremta ambiental mesurada en les emissions de gasos contaminants”. Ayuso ha afegit que “aquest acord segueix la línia de col·laboració tècnica ja establerta amb altres centres tecnològics i de recerca, per definir conjuntament projectes que es poden implantar a Sabadell aprofitant el seu “know-how” en l’àmbit “smart city””.
De la seva banda, el coordinador del postgrau Smart City de la Salle, Ramon Martín de Pozuelo, ha assenyalat que “la col·laboració amb Sabadell ha estat molt fructífera i valorem molt positivament aquest treball conjunt. De fet, la predisposició de l’Ajuntament de Sabadell no és fàcil de trobar i ha servit als estudiants per treballar en casos reals. Un valor afegit que ens ha permès plantejar solucions que es podran implementar en un futur a la ciutat”. Martín de Pozuelo també ha destacat que: “aquest és només el punt de partida d’una estreta col·laboració”.
En aquest sentit, com a concreció del conveni, durant els darrers mesos, 4 estudiants del “Postgrau en ciutats intel·ligents (Smart Cities)” que ha organitzat La Salle han elaborat 2 propostes tècniques aplicables a la ciutat de Sabadell, vinculades a l’eficiència energètica als edificis de la Fira Sabadell i Cal Molins, i la mobilitat sostenible. Així mateix, tècnics de l’Ajuntament de Sabadell han col·laborat en el procés d’elaboració de les propostes, facilitant informació als estudiants, i actuant com a jurat de valoració dels treballs, que van rebre la qualificació d’Excel·lent.
En el marc del postgrau de La Salle, a més de Sabadell, s’han elaborat projectes per als ajuntaments de l'Hospitalet de Llobregat i Barcelona. Els treballs han posat de relleu els aspectes següents:
El treball sobre mobilitat sostenible, elaborat pel Jordi Vericat i el Lluís Franquesa, descriu els diversos tipus de propulsió (elèctric, híbrid, biocombustibles, hidrogen…) actualment existents al mercat i fa una recomanació clara que les flotes municipals apostin pel vehicle elèctric, amb menor contaminació acústica i ambiental, però amb un tipus d’ús que ha de ser més planificat. La justificació d’aquesta aposta vindria pel 50% d’estalvi econòmic del consum del vehicle elèctric respecte el dièsel, a causa del menor preu de l’electricitat.
En particular, es recomana la substitució d’algunes motos dièsel de la Policia per motos elèctriques, cosa que seria viable tècnicament atenent a l’ús que en fa la Policia Municipal. Pel que fa als turismes de la Policia, l’aposta també és pel vehicle elèctric, si bé caldria preveure un nombre de vehicles que permetés el manteniment dels torns de treball actuals, de manera que, mentre un vehicle està circulant, un altre està recarregant la bateria. Per a la resta de serveis municipals, la recomanació seria la reducció del nombre de turismes dièsel/gasolina i la compra de bicicletes elèctriques, en casos de poc ús, i de quadricicles o turismes elèctrics, en cas dels serveis municipals que fan més ús de vehicles per al desenvolupament de la seva activitat.
D’altra banda, els estudiants han plantejat propostes per difondre el vehicle elèctric entre la ciutadania i les empreses de la ciutat:
- Acords amb els principals operadors privats de pàrquings i flotes de vehicles, per a què instal·lin punts de recàrrega / adquireixin vehicles elèctrics.
- Incentivar econòmicament l’electrificació de les flotes comercials
- Imposar la distribució de l’última milla amb vehicles elèctrics (a partir d’un centre de distribució de mercaderies situat als afores de la ciutat).
El treball sobre eficiència energètica d’edificis, elaborat per la Laura Valdivia i el Jaume Barberan, s’ha enfocat cap a una descripció bàsica de les tecnologies existents en l’àmbit de l’eficiència energètica, així com dels usos i instal·lacions energètiques dels edificis municipals de Cal Molins i la Fira Sabadell, ambdós gestionats per Promoció Econòmica de Sabadell SL. Així mateix, els estudiants han efectuat les següents recomanacions:
Pel que fa a Cal Molins, han recomanat l’increment de la ventilació a la zona de l’edifici utilitzada pel Gremi de Forners, sotmesa a altes temperatures, i controlar la il·luminació interior per mitjà de sensors de presència, especialment en zones amb pas i poca llum natural.
Així mateix, el treball prescriu l’ampliació del sistema de telegestió de la calefacció, actualment ja instal·lat, perquè inclogui altres aspectes de la gestió energètica com la il·luminació. Altres mesures proposades per millorar l’eficiència energètica de l’edifici són les següents:
- Alarmes per apagar il·luminació en hores sense activitat
- Reducció del terme de potència del consum elèctric
- Instal·lació de plaques solars fotovoltaiques
- A llarg termini, instal·lació d’un sistema de calefacció per geotèrmia.
Pel que fa a la Fira Sabadell, també han recomanat en el seu treball la reducció del terme de potència del consum elèctric, així com passar de la instal·lació fotovoltaica actual que injecta energia a la xarxa cap a una instal·lació d’autoconsum, ja que el marc legal ho permet. A llarg termini, recomanen també la instal·lació d’un sistema de calefacció per geotèrmia.
En general, els estudiants recomanen que l’Ajuntament implanti la certificació ISO 50001 sobre el “sistema de gestió energètica” i que s’implanti un programari o plataforma de gestió energètica dels edificis, per poder avaluar de forma integrada els consums i estalvis que s’obtinguin, “llegint” la informació proporcionada pels sensors i comptadors existents.