PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

EDUCACIÓ

CULTURA

ACCIÓ SOCIAL

SALUT

Marc conceptual

L'etapa d'Educació Infantil és una etapa amb caràcter plenament educatiu.

Des d'aquesta premissa les Escoles Bressol Municipals tenim com a objectiu contribuir al desenvolupament físic i motor, afectiu i emocional , social e intel·lectual dels infants proporcionant-los un clima i entorn de confiança on se sentin acollits i amb expectatives d'aprenentatge.EBtalleraigua

Conscients també que la família esdeveniu el primer i més important context de desenvolupament per als infants i el pare i la mare els primer i principals educadors, les nostres escoles responen tant al dret dels infants a freqüentar contextos educatius que ampliïn i diversifiquin les experiències viscudes al context familiar com a les diferents necessitats de les famílies que requeriu aquest servei per a la conciliació de la vida laboral i familiar.

Per tal de respectar la responsabilitat fonamental de les mares i pares en aquesta etapa, les escoles bressol municipals cooperarem estretament amb les famílies vetllant per aconseguir el benestar integral de l'infant en tots els àmbits.

La intencionalitat educativa orientarà en aquesta etapa tots els moments, activitats i situacions que es desenvolupin als nostres centres. Les diferents propostes i experiències d'aprenentatge s'abordaran des d'un enfocament integrat i globalitzador.

Per nosaltres l'infant és el protagonista i participant actiu en la tasca conjunta que és l'educació i ha de ser considerat una persona amb drets i amb un gran potencial congnitiu.

Educar implica potenciar en cada infant totes les seves capacitats perquè progressin en el seu desenvolupament equilibrat i global.

Els nostres centres actuen també com a element afavoridor de l'equitat social que cerca equilibrar les possibles desigualtats dels infants derivades de les situacions familiars i/o de l'entorn més immediat.


El treball amb les famílies

Com ja hem avançat la família sou el primer context i el nucli bàsic de socialització de l'infant i per tant teniu un paper protagonista en el seu desenvolupament. Qualsevol forma d'atenció educativa a la petita infància ha de passar per considerar els pares i mares com a primers i principals educadors.

Per això a les escoles bressol municipals es dona molta importància i es potencia el treball de col·laboració mútua entre família i escola. Per part de l'escola bressol s'estableixen una sèrie de mecanismes que garanteixen la fluïdesa d'informació entre família i escola. Entre aquests mecanismes hi ha el contacte diari ja que la família entra a l'aula amb l'infant i s'estableix un primer contacte entre tutor/-a i família . A part d'aquesta comunicació diària, es treballa la col·laboració família-escola.

Alguns d'aquests mecanismes son:
- Entrevistes individuals
- Reunions plenàries d'inici de curs, acabat el període d'adaptació i final de curs.
- agenda, butxaca informativa i/o fulls informatius

A banda dels sistemes de traspàs d'informació a les escoles bressol hi ha un espai adaptat i acollidor a on les famílies podeu trobar tot un seguit de publicacions: articles, llibres,revistes que poden ser del seu interès.

A més hi ha tota una sèrie d'activitats tant per impulsar la participació de les famílies en algunes activitats a l'aula, com per fomentar la participació de les famílies en xerrades, tallers, hores del cafè, ... oferint un espai de formació, debat i diàleg.


El tractament de les necessitats educatives especials

Les Escoles bressol municipals afavorim la detecció precoç de necessitats educatives específiques i de les manifestacions evolutives que puguin indicar un risc de trastorn dels alumnes garantint així que es pugui actuar de manera més immediata.

Els infants amb necessitats educatives especials són aquells que presenten dificultats en el seu desenvolupament, i per tant requereixen d'actuacions protectores i compensadores al llarg del seu procés de creixement i aprenentatge. Pel que respecta a l'escola bressol municipal , aquestes actuacions es basen en la realització d'una programació individual adaptant les àrees del desenvolupament a la realitat dels infants.

S'estableixen també coordinacions periòdiques entre els diferents serveis i professionals que fan el seguiment dels infants : CDIAP, ONCE, CREDAV, ...


 

 

Ràtios

El nostres centres compleixen la normativa vigent que regula el primer cicle de l'educació infantil i que fixa les següents ràtios:

Lactants (4 mesos a 1 any): 8 infants per aula

Maternals (1 a 2 anys): 13 infants per aula

Caminants (2 a 3 anys): 20 infants per aula

Personal Docent

El personal dels nostres centres són professionals qualificats i que estan en possessió de la titulació requerida per al desenvolupament de la seva tasca.

Els principals valors que regeixen en els equips docents són la motivació, la sensibilitat, el compromís i la implicació en la innovació pedagògica per a millorar el servei des de la premissa que cal la seva intervenció activa, afectuosa, entusiasta i reflexiva per suscitar l'activitat constructiva de l'alumne que serà la responsable del seu progrés.

La dotació de personal docent de les escoles bressol municipals es regeix per la normativa vigent, el decret 282/2006 de 4 de juliol i consisteix en:

Direcció del centre

Tutors/-es d'aula

Tècnics/ques de suport a les aules

Psicopedagog/a

Horaris

Es planteja una proposta d'horaris flexible que permeti respectar els ritmes dels infants i afavorir la conciliació laboral i familiar:

Jornada completa de 8'45 a 12 i de 15 a 17'15h.

Jornada de matí de 8'45 a 12h.

Flexibilitat de matí de 7'45 a 8'45h.

Flexibilitat de tarda* de 17'15 a 18'15h.

Servei de menjador de 12 a 13h.

Servei de menjador de 12 a 15h

El servei de menjador té dues modalitat d'ús : la primera per aquelles famílies que vulguin recollir l'infant a les 13 hores després de dinar i abans del temps dedicat a descans i la segona per aquelles famílies que en fan ús complert del servei d'alimentació i descans.

També oferim el servei de flexibilitat de matí que es preveu de forma fixa i la flexibilitat de tarda que es podrà fer si hi ha prou demanda.

Calendari

El calendari escolar està plantejat des del punt de vista de respecte de les necessitats i ritmes de l'infant i des de les necessitats de conciliació de la vida familiar i laboral. El servei és per 11 mesos.

El calendari del curs 2020-21:

Inici de curs - període de familiarització: 8, 9 i 10 de setembre de 2020

Horaris normals i servei de menjador: 14 de setembre de 2020

Festivitat del Pilar: 12 d'octubre de 2020

Dia de lliure disposició proposat pel Consell Escolar Municipal (CEM): 7 de desembre de 2020

Festivitat de La Immaculada: 8 de desembre de 2020

Jornada intensiva: 24 de desembre de 2020

Vacances de Nadal: del 25 de desembre del 2020 al 6 de gener de 2021 (ambdòs inclosos)

Dia de lliure disposició proposat pel CEM: 15 de febrer de 2021

Vacances de Setmana Santa: de l'1 al 5 d'abril del 2021

Festiu local Aplec de la Salut: 10 de maig de 2021

Dia de lliure disposició proposat pel CEM: 25 de maig de 2021

Festivitat de Sant Joan: 24 de juny de 2021

Acabament període lectiu de l'alumnat: 23 de juliol de 2021

 

 

Si voleu descarregar-vos el calendari, cliqueu aquí

 

 


 

Escola Bressol

Les escoles bressol municipals atenem nens d'1 a 3 anys en tots els centres i en set centres també oferim aula de lactants de 4 a 12 mesos.EBtallerllum

El nostre projecte educatiu es basa en l'escolta de l'infant i el reconeixement com a protagonista actiu del seu propi desenvolupament.

Vetllem per fomentar un entorn adequat, suggerent, estimulant i ple de possibilitats que ajudin l'infant en la descoberta i aprenentatge d' experiències que desenvolupin totes les seves capacitats físiques, intel·lectuals, afectives i socials.

Les rutines diàries, les activitats i les situacions quotidianes han de ser el mecanisme per donar a l'infant els recursos i estratègies per desenvolupar-se com a individu.

Apliquem una metodologia fonamentada en la filosofia de l'aprenentatge significatiu, a través de l'exploració i manipulació de diferents tipus de materials, objectes, etc.

Posem al seu abast racons de joc simbòlic, laboratoris d'experimentació, de llenguatge, de llum, espais temàtics, ... eines summament enriquidores que potencien les capacitats dels nens i que el ofereix un escenari adient per desenvolupar-se de manera integral.

Complementem l'activitat amb sortides estretament vinculades al projecte educatiu del centre i incorporem les famílies fent-vos participar a les activitats d'aula, lúdiques i festives, ja que la celebració de les festes tradicionals estan pensades com a part del projecte del centre.

Flexibilitat horària de matí

Aquest servei que és complementari a l'escola bressol, s'adreça a aquelles famílies que teniu dificultats per atendre als vostres infants fora de l'horari marc del centre. L'objectiu és flexibilitzar horaris per facilitar a les famílies la conciliació, alhora que es satisfan de forma integral les necessitats dels infants.

El servei es converteix en un espai global d'atenció als infants que estan atesos pels professionals del centre i que s'ofereix de manera fixa al matí , de les 7:45 a les 8:45 i a la tarda de les 17:15 a les 18:15 en funció de la demanda*.

EBmenjador
Menjador i dormitori

El servei de menjador també és un servei complementari de l'escola que cobreix unes funcions molt importants en el dia a dia del desenvolupament dels infants: l'alimentació i el descans.

Totes les escoles disposem de cuina, menjador i dormitori adaptats a les edats i característiques dels infants. El tipus de servei del menjar potser “insitu” o transportat. El servei “insitu” es refereix a l'elaboració dels àpats a la mateixa escola. El servei transportat es basa en la realització del menú a una cuina central i posteriorment és traslladat a l'escola a on s'acaba d'organitzar i distribuir. Ambdues modalitats garanteixen tots els requeriments higiènic-sanitaris existents.

L'acte de l'alimentació és un aprenentatge més en la vida dels infants i s'ha d'entendre com una experiència vital, per tant, la manera com l'infant la viu i la integra és de gran importància. Per aquest motiu, el nostre model es basa en la implicació directa del tutor/-a en l'horari de menjador, convertint-se en la figura de referència per a l'infant també en aquest important moment del dia.

La migdiada es converteix en una més de les necessitats físiques, biològiques i psicològiques que garanteix el bon desenvolupament de l'infant, per aquest motiu és un moment bàsic del dia a les escoles bressol municipal, que organitzem aquest temps de forma acurada i en les condicions necessàries per garantir el correcte descans dels infants.