PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

AVUI PARLEM DE -- La importància i les oportunitats educatives de la zona del pati

El joc i el lleure són sens dubte elements de gran valor educatiu i pedagògic. En aquest marc, un dels espais on aquests es desenvolupen, el pati escolar, suma a la seva funció com a zona d’esbarjo, múltiples oportunitats per a l’aprenentatge i desenvolupament dels infants d’entre 0 i 3 anys. Per això, en la realitat educativa, cada cop és més present la reflexió a l’entorn dels patis i la seva importància en el dia a dia dels nens i nenes.

El joc i el lleure són sens dubte elements de gran valor educatiu i pedagògic. En aquest marc, un dels espais on aquests es desenvolupen, el pati escolar, suma a la seva funció com a zona d’esbarjo, múltiples oportunitats per a l’aprenentatge i desenvolupament dels infants d’entre 0 i 3 anys. Per això, en la realitat educativa, cada cop és més present la reflexió a l’entorn dels patis i la seva importància en el dia a dia dels nens i nenes.

Com ens plantegem a priori la zona exterior d’una escola bressol? Com a punt de partida, podem dir que ha de ser un entorn per explorar diferents possibilitats educatives. Així, pot ser un lloc per potenciar la natura, convertint-se en un espai amb propostes de joc variades, imaginatives i creatives, que tinguin en compte diferents aspectes con el joc motriu, el joc artístic, etc. En tot cas, pot ser una bona opció que el pati inclogui propostes didàctiques (relacionades amb plantes, animals, fruites i verdures, els canvis d’estació, els colors, les olors, les formes...), que proporcionin als infants noves oportunitats d’experimentació i els facilitin la descoberta del món que els envolta i la interacció amb ell, alhora que desenvolupen les seves pròpies capacitats.

Sobre la importància dels espais exteriors, hem parlat amb la directora del CEIF Andreu Castells, Ita Sánchez, i més concretament sobre el camí que han iniciat al centre educatiu per renovar el pati de l’escola bressol. En un procés com aquest, comenta Sánchez, seria “fàcil caure en fer un copiar i pegar sense una reflexió prèvia”. A l’Andreu Castells, però, destaquen la necessitat de pensar-hi i d’una reflexió que no impliqui només l’equip educatiu, sinó el conjunt de la comunitat educativa del centre.

En l’inici del camí, un primer pas serien preguntes com per què volem un canvi a l’espai exterior? Quines accions realitzen els infants o quines són les seves conductes? Com a família, administració, educadors, què n’esperem? Dóna resposta el pati al projecte educatiu? Hi ha prou ombres? Quin tipus de propostes tenim? Limitem l’horari? Per què? El paper com a educador/a ha de ser el d’acompanyar o vigilar? Hort sí? Hort no?

En el cas de l’Andreu Castells, es va començar observant què feien els infants durant l’estona que estan a l’espai exterior, quins eren els seus racons preferits, on s’amagaven, on pujaven, els seus diàlegs, etc. Tot plegat complementant l’observació amb una reflexió, com adults, a l’entorn d’aquelles situacions que, durant la infància, ens deixen empremta. Les respostes a la darrera qüestió es van abordar durant una trobada d’equip celebrada el passat mes de desembre i van ser diverses: quan som adults recordem el pati de l’escola, quan anàvem al bosc després d’haver plogut, l’olor a terra mullada, anar a buscar mores, jugar amb fulles, pedres.....

Les emocions

Com a conseqüència d’aquest procés, des de l’escola bressol es va ressaltar la importància que l’espai exterior generi emocions en els infants. En aquesta línia, des del centre s’aposta perquè els canvis al seu pati donin protagonisme als elements naturals (aigua, terra, troncs, plantes, arbustos, arbres, etc.) per tal de despertar els sentits, la curiositat o la creativitat dels més petits, facilitant-los alhora el joc i la llibertat de moviments en un entorn inclusiu i de tranquil·litat.

El procés per renovar el pati a l’escola és incipient i queda camí per recórrer. Tant en el procés de reflexió com de disseny de necessitats del pati, s’està comptant amb assessorament professional i considerant les aportacions dels treballs fets per organismes com el grup de treball Com està el pati, de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

Així mateix, s’han concretat els passos que s’hauran de seguir, començant per la reflexió i formació de la comunitat educativa en relació a la importància de l’espai exterior i seguint per altres etapes com la plasmació d’idees en un plànol a escala, la comprovació que el disseny s’ajusta a les normatives, l’elaboració del pressupost, la presentació de la proposta davant el consell escolar i l’Ajuntament o les diferents fases en què s’hauria d’executar el projecte, entre altres. Tot plegat per arribar a l’objectiu final de continuar avançant en la millora contínua dels espais i que els diferents elements del pati s’ajustin cada cop més a les necessitats dels infants.