PROJECTE D’ESCOLA -- El procés de Familiarització al CEIF Can Puiggener
L’entrada a l’escola bressol implica per a l’infant un gran canvi. Noves relacions, emocions i aprenentatges que es sumen al que ha estat el seu primer entorn de socialització: la família. Partint d’aquesta premissa i per tal de facilitar al màxim a l’infant la seva adaptació, el Centre d’Educació Infantil i Familiar (CEIF) Can Puiggener impulsa l’anomenat “període de familiarització”, on es vetlla perquè, des del primer dia, la relació entre la família i l’escola bressol sigui oberta, constructiva i de confiança. En aquest número de l’sbdbressol, compartim un article de l’equip docent del centre, on ens detallen el projecte.
L’entrada a l’escola bressol implica per a l’infant un gran canvi. Noves relacions, emocions i aprenentatges que es sumen al que ha estat el seu primer entorn de socialització: la família. Partint d’aquesta premissa i per tal de facilitar al màxim a l’infant la seva adaptació, el Centre d’Educació Infantil i Familiar (CEIF) Can Puiggener impulsa l’anomenat “període de familiarització”, on es vetlla perquè, des del primer dia, la relació entre la família i l’escola bressol sigui oberta, constructiva i de confiança. En aquest número de l’sbdbressol, compartim un article de l’equip docent del centre, on ens detallen el projecte.
Partint de la base que la família constitueix el primer entorn de socialització dels infants i tenint en compte que el vincle afectiu que l’infant construeix amb els seus cuidadors principals determina de manera molt significativa el grau de seguretat i confiança respecte a si mateix, als altres i al món que l’envolta, s’haurà de tenir en compte que l’entrada a l’escola bressol suposa un canvi i una ampliació molt important del seu entorn, on descobrirà noves relacions, noves emocions i nous coneixements i aprenentatges. Alhora, també s’establiran nous vincles amb els/les mestres de l’escola, que amb el temps, es convertiran en nous referents. Per aquesta raó, l’infant necessitarà percebre que aquestes figures estaran disponibles tant físicament com emocional, que tindran capacitat per entendre’l, per regular els seus estats emocionals i que fomentaran la seva autonomia, respectant sempre les seves iniciatives.
Tenint en compte, doncs, la gran influència que comporta l’entrada a l’escola bressol en el desenvolupament de l’infant, és de vital importància que la relació entre la família i l’escola sigui oberta, constructiva i estable.
Per a l’equip educatiu del CEIF Can Puiggener, aquesta relació s’inicia des del dia que les famílies trepitgen per primera vegada l’escola. Per aquesta raó, des d’aquesta primera trobada s’intenta transmetre a les famílies la cura i sensibilitat que es diposita per construir aquesta relació. En primer lloc, donant a conèixer l’escola en els períodes de portes obertes, preinscripcions i matrícules, oferint un acompanyament minuciós en tots aquells dubtes i neguits que puguin sorgir, ja siguin de caire administratiu com emocional pel fet de deixar per primera vegada els seus fills i filles a l’escola.
Un cop finalitzat aquest procés i després de realitzar reunions individuals entre els mestres referents dels infants i les seves famílies, els primers dies del curs s’inicia el “Període de familiarització”. Aquest període és considerat per l’equip com el pal de paller d’aquesta relació, basada en valors tan importants com el respecte i la confiança.
Per afavorir la creació d’aquest vincle afectiu, el primer dia s’organitza un esmorzar amb tota la comunitat educativa, on es passa el matí de forma conjunta en un ambient festiu i distés. També es realitzen diferents dinàmiques on es tracten temes d’interès per a les famílies, com ara què suposa aquest període per als infants i també per als adults referents i com poder facilitar aquest procés. Alhora, es donen pautes sobre quin ha de ser el paper de l’adult a l’aula mentre acompanya l’infant en aquesta etapa. Aspectes com estar asseguts, afavorint un ambient relaxat i en calma o parlar amb to suau són de gran importància.
El segon i tercer dia, el grup es divideix en dos torns per tal de ser menys persones a l’aula i poder oferir un ambient més calmat i acollidor, així com poder acompanyar de forma més individualitzada el grup. Les famílies poden estar el temps que necessitin o creguin convenient acompanyant els seus infants segons les necessitats d’aquests.
A partir del dia que l’escola inicia el seu horari complet i s’ofereixen els serveis tant d’acollida com de menjador, es dóna la possibilitat de poder seguir acompanyant els infants el temps que ambdues parts considerin oportú, tenint en compte que aquest període pot ser viscut de diverses formes segons l’adaptació a la nova situació. Per tant, normalment durant els mesos de setembre i octubre conviuen conjuntament família i mestres a l’escola. Cal dir que, aquesta opció també s’ofereix a les famílies al llarg del curs, després de períodes llargs de malalties dels infants o a aquells nens i nenes que es matriculen fora del període establert.
“Pensar i organitzar els primers dies dels infants a l’escola bressol demana acollir la manera com pot viure aquest procés la seva família. En l’experiència del procés de familiarització s’hi barregen les expectatives, els sentiments, els dubtes i les incerteses que, amb el temps i la manera com s’acullen es van transformant en una experiència recordada amb més i menys bon record”
J.Martín, G.Felipe, M.Gual, A.Tarrida i L.Solan