PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Sabadell estrena el primer autobús híbrid, més compromès amb el medi ambient

El disseny gràfic és obra d’alumnes de l’Escola Illa...

El disseny gràfic és obra d’alumnes de l’Escola Illa hibrid13 2

El nou autobús que s’incorpora a la flota de transport urbà de Sabadell l'ha comprat l’Ajuntament per 320.000 € i formarà part del parc de vehicles que gestiona Transports Urbans de Sabadell (TUS). Es tracta d’un autobús híbrid, que se suma als dos vehicles dièsel Euro6 que es van adquirir al setembre del 2016. Així, es continua amb el procés de renovació i modernització de la flota d’autobusos, fruit del compromís entre l’Ajuntament i TUS per consolidar la prestació del servei amb vehicles més sostenibles i eficients i contribuir a reduir les emissions per contaminació atmosfèrica i acústica.

Han presentat el vehicle Juli Fernàndez, alcalde; Xavier Guerrero, regidor d’Espai Públic; Joan Berlanga, tinent d’alcalde i regidor d’Educació i de Sostenibilitat; Paco López, president de TUS, i Xavier Cañadas, gerent de TUS. Acte seguit, l’autobús ha quedat exposat al passeig de la Plaça Major perquè els ciutadans el poguessin veure i hi poguessin pujar abans que comenci a circular.

L’alcalde, Juli Fernàndez, ha declarat que “com a Govern, tenim el compromís de lluitar contra la contaminació i la reducció d’emissions de CO2, que queda plasmat, a partir d’ara, amb la compra d’autobusos híbrids”. I ha afegit que “l’objectiu és comprar-ne quatre més ben aviat i continuar així el pla de renovació de la flota que tenim previst”.

El regidor d’Espai Públic, Xavier Guerrero, ha afirmat que “fa 9 anys que Sabadell no comprava cap autobús. Amb el que presentem avui i els dos vehicles dièsel que vam comprar el setembre passat podem dir que la flota d’autobusos a Sabadell finalment es comença a rejovenir”.

El tinent d’alcalde i regidor de Sostenibilitat, Joan Berlanga, ha expressat que “tenim un autèntic compromís amb el transport públic a la ciutat i ara ens trobem davant d’un punt d’inflexió. La progressiva incorporació d’autobusos híbrids i la disminució del 7% del preu de la targeta mensual i l’11% de la targeta mensual jove en són bons exemples”.

Característiques

El nou autobús és de la marca VECTIA, model Veris.12, i disposa d’un motor híbrid compost per un motor de tracció elèctric i per un motor dièsel (Euro6) de generació d’electricitat. Fa 12 m de longitud –l’estàndard de la flota–, té pis baix i tres portes. No hi ha cap graó ni rampa pronunciada, fet que facilita la mobilitat dels usuaris dins el vehicle. Disposa de dues rampes per a l’accés de les persones amb mobilitat reduïda, una rampa elèctrica i una altra que es pot accionar manualment, per garantir en tot moment la millor accessibilitat a l’autobús. El vehicle disposa d’una capacitat similar als autobusos existents, amb 23 seients, dos espais per a cadires de rodes i una capacitat per a més de 50 persones dretes.

Destaca la millora del confort per als usuaris, gràcies al sistema de tracció contínua 100% elèctrica, que fa moure les rodes exclusivament amb el motor elèctric, cosa que proporciona una propulsió contínua i sense sobresalts, pel fet que el motor dièsel és el que alimenta l’elèctric. Igualment l’autobús disposa de sistema Start&Stop per aturar el motor a les parades i iniciar la marxa del vehicle en 100% elèctric.

Així, el vehicle híbrid transforma l’energia de la frenada en energia elèctrica que s’emmagatzema en ultracondensadors, els quals permeten reduir entorn del 30% el consum de dièsel, la contaminació acústica en 4dB i les emissions de partícules contaminants (CO2, HC, Nox, PM i CO), respecte als vehicles dièsel Euro6, entre el 25% i 95%.

A banda dels sistemes d’informació interiors del vehicle, com a equipament addicional per als usuaris, l’autobús disposa de connectors USB a la plataforma central per recarregar dispositius electrònics.

D’altra banda, cahibrid13 1l destacar aquest autobús es podrà convertir, en un futur, en un vehicle 100% elèctric quan es desenvolupi la tecnologia d’emmagatzematge i càrrega de les bateries o altres sistemes que facilitin la recàrrega en ruta amb d’altres sistemes de subministrament de reforç addicional.

Participació de ’Escola Illa

L'Escola Illa ha treballat la imatge gràfica exterior de l’autobús híbrid com un encàrrec real, a partir d’equips de treball interdisciplinaris formats per alumnat de 2n curs dels cicles formatius de grau superior d’Arts Plàstiques i Disseny de Gràfica Publicitària i d’Il·lustració. Durant una setmana, un total de 50 alumnes, en diferents grups, van treballar l’encàrrec en format taller, amb la intervenció de diferents professionals de l’àmbit del disseny i de la il·lustració que, juntament amb el professorat del centre, van assessorar l’alumnat en la preparació de les propostes, d’entre les quals un jurat organitzat per TUS va triar les dues guanyadores.

El disseny guanyador es pot veure aplicat al nou vehicle. Avui també s’han exposat la resta de projectes que s’han presentat. El concurs és fruit de la col·laboració entre l’Escola Illa i TUS, amb l’aprovació i supervisió de l’Ajuntament de Sabadell. TUS, seguint la línia de col·laboració amb el món educatiu de la ciutat per mitjà de diferents projectes i programes, referma el compromís clar per la creativitat i el talent dels joves i per això promou aquesta col·laboració amb l’Escola Illa.

El 1r premi s’ha atorgat a l’equip anomenat “Silenci”, format per David Hurtado i Lilian González ­–del cicle formatiu de Gràfica Publicitària– i Miguel Ojeda –del cicle formatiu d’Il·lustració– i el 2n premi ha sigut per a l’equip anomenat “Sofregit”, format per Marc Martín i Javiera Robledo –del cicle formatiu de Gràfica Publicitària– i a Violeta Picó –del cicle formatiu d’Il·lustració.

Imatges de la presentació