Què en saps de l'alcohol?
Escrit per Anna Baró. Publicat a Promoció de la salut i esport
Ha estat elaborat conjuntament per la Subdirecció General d’Addiccions, VIH, ITS i Hepatitis Víriques de l’Agència de Salut Pública de Catalunya del Departament de Salut i el Departament d’Educació, amb la col·laboració de la Cooperativa Eines. Algunes sessions son impartides pels professionals del SAIDP de l'Ajuntament de Sabadell i d'altres, les porta a terme el professorat, a l'aula.
A quina necessitat, repte o millora dona resposta?
L’alcohol és la droga més consumida i acceptada a la nostra societat i una de les que més problemes de salut i socials genera, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el consum d’alcohol és un factor causal en més de 200 malalties, traumatismes i altres trastorns de la salut.
D’altra banda, les dades epidemiològiques indiquen que l’edat d’inici del seu consum coincideix plenament en l’etapa d’educació secundària. Per aquest motiu, és rellevant la implementació d’estratègies de sensibilització durant aquesta etapa del cicle vital. De fet, els estudis indiquen que els hàbits que es tindran en la vida adulta han estat apresos durant la infància i adolescència (S. M. Sawyer et al., 2012).
La prevenció del consum d’alcohol, especialment en la població més jove, ha estat sempre una de les nostres prioritats tal com es recull al Pla de drogues i addiccions comportamentals 2019-2023 i al Protocol de prevenció, detecció i intervenció sobre drogues (2017).
A més a més, com s’ha evidenciat, l’educació és un determinant social clau de la salut (M. A. de La Guardia Gutiérrez i J. C. Ruvalcaba Ledezma, 2020) i els centres educatius són agents imprescindibles de la xarxa de salut comunitària del nostre territori. Aquests esdevenen grans punts d’accés de la població, especialment la més jove, que de forma universal estaran en contacte amb el sistema educatiu durant tota l’etapa obligatòria.
En aquest sentit els centres de secundària són fonamentals a l’hora de millorar l’adquisició i consolidació d’hàbits i estils de vida saludable, i de detectar i contribuir en la prevenció de conductes de risc entre infants i joves (N. Shackelton et al., 2016).
Definició del servei:
L’objectiu d’aquest transferible és sensibilitzar a joves de secundària sobre els riscos del consum d’alcohol mitjançant una acció curricular. L’alumnat que dugui a terme aquest transferible finalitzarà la seva acció amb una transferència d’aprenentatges als grups de segon de la ESO mitjançant una metodologia de parells. Per aquest motiu, es tracta d’una proposta que es duu a terme en l’àmbit del propi centre educatiu.
Accions d'aprenentatge:
Es plantegen 12 propostes didàctiques, 4 de les quals les realitzarà l’equip del SAIDP i la resta, el professorat.
- Proposta didàctica 1. Els valors en Joc (I): el jardiner fidel. Reflexió i debat sobre el valor afegit que aporta participar en activitats de servei a la comunitat
- Proposta didàctica 2. Els valors en joc (II): Alegría amb Gambo. Reflexió i debat sobre el valor afegit que aporta participar en serveis a la comunitat.
- Proposta didàctica 3. Qüestionari de coneixements previs. Posta en comú dels coneixements sobre l'alcohol i el seu consum, per poder realitzar una intervenció el més efectiva possible.
- Proposta didàctica 4. Contextualització de les drogues. Conèixer quina és la situació real del consum d'alcohol en joves a Catalunya.
- Proposta didàctica 5. La publicitat i l'alcohol. Com ens venen la moto. Ja no és tant important per a la lògica consumista que es compri, el que importa és que es generi el desig.
- Proposta didàctica 6. Situacions relacionades amb el consum d'alcohol- Anàlisi de situacions amb el consum d'alcohol com a protagonista, i les seves conseqüències.
- Proposta didàctiva 7. "... I si no en vull prendre ... " Posta en comú sobre quines alternatives-respostes donaríeu davant de diferents situacions.
- Proposta didàctica 8. El triangle: substància, persona i entorn. Tres factors sobre els quals caldrà incidir per minimitzar els possibles riscos derivats del consum d'alcohol.
- Proposta didàctiva 9. Mites al voltant del consum d'alcohol. Sabem què és cert i què és fals de l'imaginari col·lectiu en relació a l'alcohol?
- Proposta didàctica 10. Riscos propers, sense perdre els llunyans. Reflexió sobre els riscos a curt i llarg termini en relació el consum d'alcohol, i com prevenir-los.
- Proposta didàctica 11. Recursos per complementar conceptes treballats. Recursos i fonts d'informació per ampliar coneixements.
- Proposta didàctica 12. Disseny d'una acció de sensibilització amb suport visual. Plantejament d'una proposta a partir del treball en les diferents sessions didàctiques.
Tant l'alumnat com el professorat disposaran de diverses eines que els ajudaran en l'aprenentatge i l'avaluació.
Guia per a professionals dels centres educatius
Competències clau:
- Competència ciutadana
- Competència digital
- Competència en consciència i expressió culturals
- Competència en comunicació lingüística
- Competència emprenedora
- Competència personal, social i aprendre a aprendre
Objectius:
- Adquirir informació que l'alumnat no sabia en referència a l’alcohol i el seu consum. La importància de la prevenció en el consum d’alcohol.
- Conèixer millor les dades objectives referents al consum d’alcohol entre gent jove, el paper que té la publicitat en el consum d’alcohol I la importància del grup en el consum d’alcohol.
- Reflexionar sobre l’actitud del grup d’iguals quan hi ha consum d’alcohol, sobre el paper que pot exercir la pressió del grup o de situacions concretes a l’hora de consumir alcohol.
- Aprofundir el paper que té l’alcohol en les agressions sexuals.
- Elaborar estratègies per tal de minimitzar els riscos associats al consum d’alcohol i valorar la importància de parlar obertament sobre l’alcohol
i els seus possibles riscos a la gent més jove.
- Reconèixer els mites que no són veritat i aprofundir en la importància d’aspectes de la persona i l’entorn en el consum d’alcohol.
- Millorar les habilitats pròpies a l’hora de transmetre els coneixements treballats en l’acció de sensibilització realitzada a 2n d’ESO.
- Exprimentar la satisfacció a l’hora de generar una acció de sensibilització per a l'alumnat de 2n d'ESO.
Desenvolupament:
Nombre d’alumnes: 1 grup classe
Temporalització: el projecte es desenvolupa durant un trimestre. El servei comunitari es planteja dins de l'horari lectiu, horari de matí. El servei comunitari es realitza a la mateixa aula del grup classe.
Abast territorial: la localització del servei comunitari és al propi centre educatiu.
Informació i inscripció:
SAIDP (Servei d'assessorament i informació en drogues i pantalles)
Persona de contacte: Francesca Pérez
Correu electrònic: frperez@ajsabadell.cat
Telèfons: 93 745 34 05
Consulta Web